Setter inn 500 meter langt spesialtog

En maskin du sannsynligvis aldri har sett maken til, blir snart synlig på strekningen mellom Brakerøya og Lieråsen.

Et sporleggingstog på en halv kilometer i lengde settes inn mellom Drammen og Asker i helga.
Et sporleggingstog på en halv kilometer i lengde settes inn mellom Drammen og Asker i helga. Foto: Bane NOR
Sist oppdatert

LIER/DRAMMEN: Mellom Drammen og Asker går det rundt 400 tog i døgnet på en vanlig hverdag. Med Flirt-togenes vekt på 212 tonn per togsett og godstog som fort kan veie 1400 tonn hver, blir skinnegangen sakte, men sikkert slitt ned.

Saken stod først i Drammens tidende

Nå skal hele strekningen mellom Lieråsen og Brakerøya få splitter ny skinnegang og nye sviller. Til sammen er det tre mil med nye spor som skal legges på strekningen. Denne jobben starter lørdag 20. juni, altså denne helgen.

Og den blir utført av et sporleggingstog på 500 meter i lengde.

60.000 meter med skinnegang og 50.000 sviller skal legges på plass i helga.
60.000 meter med skinnegang og 50.000 sviller skal legges på plass i helga. Foto: Bane Nor

2oo meter i timen

Toget bygger omtrent 200 meter spor i timen. Til sammen skal det byttes ut 60 000 meter med skinnegang og 50 000 sviller.

25.000 kubikkmeter pukk

I tillegg til selve skinnegangen og svillene, skal det byttes ut 25 000 m³ med ballastpukk, som skal stabilisere sviller og skinnegang. Det siste skjer ved bruk av et såkalt ballastrenseverk, en annen «monstermaskin».

Faktisk er det så mye som skal gjøres på Drammenbanen i sommer at kommunikasjonsrådgiver Harry Korslund i Bane Nor beskriver hele prosessen som norgesrekord i arbeid.

– Aldri før har vi planlagt å gjøre så mye på så kort tid, sier han til Drammens Tidende.

Sliprebråk

Når sporombyggingstoget har gjort jobben sin, må den nye skinnegangen slipes. For den jobben må det brukes en egen slipemaskin. Den er ikke akkurat lydløs, og ifølge Korslund må beboere i området regne med et høyere støynivå enn normalt mens skinnegangen slipes. Men resultatet skal være målbare effekter av redusert støy, sier han til Drammens Tidende.

Tonnasjekrav

Det vil være redusert hastighet på toglinjen i noen dager etter at jobben er utført, på grunn av såkalte «tonnasjekrav».

– Tonnasjekravene handler om å ivareta sikkerheten, og har sammenheng med at det må kjøres et visst antall tonn med tog for at de nye sporene skal «sette seg». For å korte ned varigheten av saktekjøring (etter gjenåpning), vil tog med pukkvogner bli kjørt over strekningen allerede mens sommerjobben pågår, forklarer Korslund.