100 kommuner bruker denne tjenesten

Det er blitt sendt ut over 600 000 sms-varslinger gjennom Powel Varsling i løpet av den siste uka.

De har som mange andre kommuner informert innbyggerne om kommunens håndtering av koronaviruset og smittefare Dette er et skjermbilde fra Powel Varsling fra Lillehammer kommune.
De har som mange andre kommuner informert innbyggerne om kommunens håndtering av koronaviruset og smittefare Dette er et skjermbilde fra Powel Varsling fra Lillehammer kommune. Foto: Powel
Sist oppdatert

Det er blitt sendt ut over 600 000 sms-varslinger gjennom Powel Varsling i løpet av den siste uka.

Powel som vi i anleggsbransjen vanligvis forbinder med maskinstyringløsninger , leverer også programvare til kommunene.

I koronakrisen blir slike tjenester spesielt viktige. Powel Varsling er en ny varslingstjeneste som hjelper norske kommuner med å gi bedre informasjon til innbyggerne, skriver Powel i en pressemelding.

Når krisen oppstod, ønsket ordføreren i Lillehammer kommune å få ut en beskjed til alle kommunenes innbyggere.

- Det er helt avgjørende å ha gode digitale varslingssystem når vi for eksempel trenger å sende ut informasjon om koronavirus og smittefare. God informasjon fra det offentlige er noe vi vet innbyggerne setter stor pris på. Dette gjelder selvsagt også varslinger om vann- og avløpsrelaterte saker, sier driftsingeniør i Lillehammer kommune, Knut Andreas Myklebust-Vårvang.

Avgjørende med gode digitale varslingssystem

Kommunen sendte i forrige uke ut sms-melding til 25640 innbyggere samtidig gjennom verktøyet.

Ønsker at varsler skal bli tatt alvorlig

Kommunen er vanligvis restriktive på bruken av sms-varsling. Årsaken til dette er at de ønsker at mottakerne skal ta meldingene alvorlig. VA-sjefen forteller derfor at Lillehammer kommune har utviklet en intern instruks for bruken av Powel Varsling.

Der står det blant annet at «sms-varsling skal kun benyttes for å varsle om kritisk og/eller lovpålagt informasjon. Innholdet i sms-ene skal ha en slik karakter at mottaker skal ta det alvorlig og følge opp med tiltak.» og «sms-varsel kan også benyttes til å formidle informasjon til innbyggere når kommunen har satt krisestab i forbindelse med for eksempel flom, større ulykker etc.».

Over 100 kommuner

Programvareleverandøren Powel forteller at rundt 100 kommuner i Norge så langt har tatt i bruk løsningen, som henter automatisk kontaktopplysninger om hver enkelt innbygger fra nasjonale kontakt og reservasjonsregister slik som Altinn eller DigiPost.

Kommunene skal dermed oppnå høy treffsikkerhet når de kontakter innbyggerne på sms, epost eller talemeldinger.

Her er et skjermbilde fra en melding Lillehammer kommune sendte ut til noen innbyggere om stenging av vannet i en begrenset periode grunnet arbeid på vannledningen.
Her er et skjermbilde fra en melding Lillehammer kommune sendte ut til noen innbyggere om stenging av vannet i en begrenset periode grunnet arbeid på vannledningen. Foto: Powel

Tar lengre tid

Varslingene som har gått ut har tatt en del lengre tid enn før. Det er stor digital aktivitet i kommunene for tiden, forteller Powel i pressemeldingen.

Denne saken ble første gang publisert 25/03 2020, og sist oppdatert 24/03 2020