Opp i A-serien

Hyundai lanserer tre nye hjullastere i A-serien – kommer til Norge første kvartal.

HCEE ruller de ut HL940A, HL955A og HL960A med steg V-motorer fra Cummins med DPF-rensing uten EGR,
HCEE ruller de ut HL940A, HL955A og HL960A med steg V-motorer fra Cummins med DPF-rensing uten EGR, Foto: HCEE
Publisert Oppdatert

SFra Hyundai Construction Equipment (HCEE) i Tessenderlo i Belgia kommer nyheten om de tre første hjullasterne den nye 900 A-serien som kommer første halvår 2020.

Da ruller de ut HL940A, HL955A og HL960A med steg V-motorer fra Cummins med DPF-rensing uten EGR, men også økt produktivitet, bedre sikkerhet, bedre oppetid og mer brukervennlighet, for å sitere produsenten selv.

-Allerede på Bauma kunne man se nærmere på HL960A, men maskinene kommer til Norge i 1. kvartal 2020, forklarer Finn Thrane Johansen i EMS Norge.

Ny lakkombinasjon: Den nye til høyre.
Ny lakkombinasjon: Den nye til høyre. Foto: HCEE

Til Hovdane Maskin

Etter de første blir lansert, vil de resterende maskinene komme fortløpende utover året. Han kan også fortelle at den første A-serie hjullasteren, en HL955A er bestilt av Hovdane Maskin i Ålvik.

Intelligent modus

Maskinene får IWM (Intelligent Work Mode) hvor føreren kan velge mellom tre motorprogram, Power, Power Smart og Economy. Valget avhenger av om man trenger mest mulig kraft eller vil fokusere på drivstoffbesparelse.

Bakakselen på HL955A og HL960A har fått økt kapasitet og holdbarhet og begge kan bestilles med heavy-duty framaksel for avfallshåndtering og spesifikke industrioppgaver.
Bakakselen på HL955A og HL960A har fått økt kapasitet og holdbarhet og begge kan bestilles med heavy-duty framaksel for avfallshåndtering og spesifikke industrioppgaver. Foto: HCEE

Sikkerhetstekno

Førerhytta har fått elektro-hydrauliske og mer ergonomiske spaker og spakstyring fabrikkleveres som option. Nye seter med nye armlener skal være med på å løfte komfortnivået.

Litt mer eksotisk kanskje er at Hyundai kan levere fjernstyrt åpning av døra til førerhytta. Ideen er at føreren åpner døra i det han nærmer seg maskinen, dette for å redusere risiko ved å stå på stigtrinnet når man åpner den.

Nytt førersete, nye spaker og AVM og ryggeradar er blant nyhetene i hytta.
Nytt førersete, nye spaker og AVM og ryggeradar er blant nyhetene i hytta. Foto: HCEE

AVM og radar

Hyundai var svært tidlig ute med fabrikkmonterte kameraer med 360-graders perspektiv på sine beltegravere. Nå kan du bestille AAVM og ryggeradar på hjullasterne. Det består av to hovedsystemer, AVM (Around View Monitoring) som består av de fire kameraene som gir 360-graders sikt og IMOD (Intelligent Moving Object Detection) som indikerer all bevegelse rundt maskinen som blir vist på skjermen ved at et rektangel merker det bevegende objektet eller med piler som viser føreren hvilken side det er på. Radarsystemet oppdager hindringer bak maskinen innenfor 10 meter (dag og natt).