Nordland: Honnør til flinke fagfolk

Til helga åpner deler av vegprosjektet Liafjell–Olvikvatn på fylkesveg 17.

Strekningen mellom Eidhaugen, over Olvikvatnet, gjennom den 440 meter lange Olvikvasstunnelen og en strekning mot Liatindtunnelen kan nå åpnes.
Strekningen mellom Eidhaugen, over Olvikvatnet, gjennom den 440 meter lange Olvikvasstunnelen og en strekning mot Liatindtunnelen kan nå åpnes. Foto: Nordland fylkeskommune
Sist oppdatert

Til helga åpner deler av vegprosjektet Liafjell–Olvikvatn på fylkesveg 17. Fylkesråd Bent-Joacim Bentzen er svært glad for at prosjektet nå har god framdrift, skriver Nordland fylkeskommune på sine sider.

Helt ny veg

Dagens veg rundt Liafjellet er skredutsatt. Nå bygges det helt ny veg. Denne skal gå i tunnel gjennom Liafjellet og på fylling og bru over Olvikvatnet. Ny veg korter ned strekningen med ca. 1,1 km.

-Nå er vi kommet så langt at vi kan åpne strekningen mellom Eidhaugen, over Olvikvatnet, gjennom den 440 meter lange Olvikvasstunnelen og en strekning mot Liatindtunnelen. Her vil den nye veien kobles til dagens veg, fram til hele prosjektet er ferdig neste høst, sier prosjektleder Silje Aune i Nordland fylkeskommune.

Honnør til dyktige fagfolk

Prosjektet strekker seg over ca. 5,5 kilometer, fra Brattland sør om Liafjellet til kommunegrensa mellom Lurøy og Rødøy. Tunnelen gjennom Liafjellet blir ca. 2 km lang. I Olvika er det ca. 850 meter veg. Tunnelen mellom Liamyra og Olvikvatnet er om lag 440 meter. Over Olvikvatnet er det en fylling for vegen og en kort bru. Den nordligste strekningen følger i hovedsak eksisterende veglinje, men er rettet ut enkelte steder.

- Byggingen startet i 2016, men ble forsinket, i hovedsak grunnet et skred som gikk ved tunnelportalen i øst høsten 2018. Men jeg er svært glad for at vi har hatt så godt trykk og framdrift på prosjektet nå. Jeg vil gi honnør til våre dyktige fagfolk på Transport og infrastruktur og våre entreprenører. Takk også til Statens vegvesen, som har fulgt prosjektet fra første stund, sier fylkesråd Bent-Joacim Bentzen.

Entreprenører: PNC og Aventi.

Ferdig høsten 2021

Lenger sør er man også i gang med delprosjektet "Liafjell Sør". Dette omfatter i hovedtrekk 350 meter veg, ferdigstillelse av 50 meter tunnel, fylling i og ved sjø, anleggselektro i tunnel og på veg med tilhørende teknisk bygg, rasvoll og steinspranggjerde, samt trafikkavvikling. Entreprenør her er Bertelsen & Garpestad.

Fokus på sikkerhet

I sluttspurten før delåpningen handler det om å få testet og kvalitetssikret det elektrotekniske anlegget i Olvikvasstunnelen, samt montere midlertidig skilting. Hastigheten vil bli satt ned til 50 km/t i overgangen mellom ny og eksisterende veg.

-Det er alltid godt å nå en milepæl. Jeg tror bilistene vil oppleve en svært ny hverdag når de kan ta i bruk den første delen av nyveien i prosjektet Liafjell–Olvikvatnet, avslutter prosjektleder Silje Aune.

Det ligger an til at vegsperringene kan fjernes fredag 13. november, kanskje før, og da er nystrekningen klar for trafikk.

Oppdatert 09.11.2020 kl. 15:40:

Vi legger ikke opp til noen festivitas nå, men satser på en flott markering når alt er ferdig neste høst, skriver fylkeskommunen.