Reddet bru på historisk veg

En gang var den 200 år gamle Skarsvegen hovedforbindelsen mellom øst og vest. Nå har Vegvesenet åpnet ny bru på strekningen.

Åpningen ble markert med dans, fynd og klem. Brua er en del av Nasjonal verneplan.
Åpningen ble markert med dans, fynd og klem. Brua er en del av Nasjonal verneplan. Foto: Elin Fykerud Johannessen/Statens vegvesen
Publisert Oppdatert

I 2017 tok bonde Arne Aase kontakt med Statens vegvesen om ei bru på den gamle Skarsvegen i Svartdal i Telemark. Skarsvegen bru var i ferd med å segle ut etter en flom det året.

– Jeg ble svært overrasket da Vegvesenet ringte meg opp igjen for å si at de hadde funnet midler til brua, sier Aase.

Vegvesenets byggeleder, Halvor Uldal Kaasa, supplerer slik: – Brua er en del av Nasjonal verneplan, og ledd i å ta vare på gamle vegforbindelser. Det har vært en glede å jobbe med dette prosjektet som er litt utenom det vi gjør til vanlig. Det er artig å kunne bidra til å ta vare på det gamle og verneverdige.

«Skjenkesteiner»

Skarsvegen er omtrent 7,5 kilometer lang og går mellom Svartdal og Åmotsdal. Den var en del av hovedferdselsvegen fra Seljord og vestover til Åmotsdal og Rauland frem til omkring 1870. Den følger et kupert terreng og er i stor grad lagt på steinfylling som stedvis består av tørrmurer. På flere større steinblokker er det innhugget årstall, og i tillegg er det bevart såkalte «skjenkesteiner», der man serverte brennevin til de reisende.

Nasjonal verneplan for veger, bruer og kulturminner beskriver vegen som svært godt bevart og at den i dag fremstår som representativ for en kjøreveg fra 1800-tallet. Vegen brukes i dag som turveg.

Telemarksbru tversgjennom

NCC fikk kontrakten på å bygge brua. Bjørn Egil Strandskogen i NCC forteller at brua er bygd av materialer fra Telemark og av telemarkinger.

– Dette er virkelig ei telemarksbru. Den er bygd av tre drangedøler og en mann fra Gvarv, med malmfuru fra Telemark. Til og med tjæra vi har brukt er herfra, forklarer Strandskogen.

Nå er brua tjærebredt, og klar for å ta imot turgåerne. Prosjektet har kostet rundt 600.000 kroner.