Rogfast–kontrakt ble for dyr

Statens vegvesen avlyser konkurransen om Kvitsøy-kontrakten i Rogfast-prosjektet.

Den tilbudte prisen lå om lag en milliard kroner over byggherreanslaget.
Den tilbudte prisen lå om lag en milliard kroner over byggherreanslaget. Foto: Statens vegvesen
Publisert

I juli ble det klart at Vegvesenet etter konkurransen om Kvitsøy-kontrakten sto igjen med én kvalifisert tilbyder. Den tilbudte prisen lå om lag en milliard kroner over byggherreanslaget.

– Vi har gjort en vurdering, som viser at det er en risiko for at prosjektet som helhet ikke kan gjennomføres innenfor rammene som er satt. Dette plikter vi å legge fram for Samferdselsdepartementet, sier vegdirektør Bjørne Grimsrud.

Lengste og dypeste

Kontrakten er unik i norsk vegbygging, og har store tekniske utfordringer. Rogfast skal ha en 26,7 kilometer lang undersjøisk tunnel som når den står ferdig er verdens lengste og dypeste undersjøiske tunnel.

Kvitsøy-kontrakten omfatter 1/3 av denne pluss fem kilometer ettløpstunnel opp til Kvitsøy.