Kun ett tilbud på Kvitsøy-kontrakten

Tenkepause for vegvesenet: Tilbudet ligger en milliard over forventet pris.

Slik vil det se ut ved tunnelinnslaget på Kvitsøy
Slik vil det se ut ved tunnelinnslaget på Kvitsøy Foto: Vegvesenet/Norconsult
Publisert Oppdatert

Den 10. juli var det tilbudsåpning på E 02 – Kvitsøy-kontrakten i Rogfast-prosjektet.

Det var i alt tre entreprenørfirma som var invitert til å levere tilbud og delta i konkurransen om den første store Rogfast-kontrakten. Statens vegvesen måtte i forhandlingsfasen avvise to av tilbudene (Skanska AS og Marti AS) fordi de hadde vesentlige avvik fra konkurransegrunnlaget i første runde.

Bare én tilbyder blir vurdert videre.

De som levert tilbud er arbeidsfellesskapet Implenia Norge AS og Stangeland Maskin AS.

– Tilbodet ligger over det som var forventet, og vil nå bli kontrollregnet og vurdert opp mot budsjett og anskaffingsregelverket, sier fungerende regionvegsjef, Tone Oppedal.

Én milliard over

Kontrakten er estimert til 3–3,5 milliarder kroner, men tilbudet de nå sitter med er på 4,5 milliarder kroner.

Hun regner med at vegvesenet kommer med en avgjørelse i løpet av august.

Den største Rogfast-kontrakten

I kontrakten skal det byggest 20 kilometer tunnel og to ventilasjonssjakter på ti meter i diameter som skal 250 meter ned fra Kvitsøy til hovudløpa.
I tillegg skal entreprenøren som får kontrakten bygge fire kilometer veg i dagen og fem bruer på Kvitsøy.