23948sdkhjf

Project Tetra

Slik ser Case Construction for seg fremtidens hjullaster.

Project Tetra er Case Construction sitt konsept for fremtidens hjullaster.

Biomethan

Det mest interessante er egentlig at Case har større tro på biomethan som energikilde enn diesel og batterier, ihvertfall for større maskiner i nærmeste fremtid.

To år unna

I følge sjefen i CNH selv, Hubertus Mühlhäuser, CEO i CNH Industrial, skal det være realistisk å se biomethanol-motorer i anleggsmaskiner innen 2020 og 2021.

Tester viser gode resultater og fornøyde kunder allerede fortalte han videre.

- Dette kommer til å komme, spesielt fordi diesel kommer til å bli helt forbudt i byene, kommenterte han.

- Vi er sikre på at dette vil komme, understreker han.

Han minner om at konsernet allerede har 40.000 motorer gående på naturgass i transportsektoren.

Om elektrifisering

- Elektrifisering kommer på kompakte maskiner, på større maskiner er fuel-cell og hydrogen veien og gå.

CNH har allerede den teknologiske løsningen for dette, men prisen på hydrogen må ned før dette blir en realistisk løsning forklarer han.

I forhold til en dieselmaskin skal denne klare:

95 prosent reduksjon Co2
80 prosent reduksjon andre utslipp
50 prosent redusert støy

Ytelsene skal være de samme som modellen 821 GC.

Speilhusene er kuttet ut til fordel for kamera og skjermer med 360 graders oversikt over maskinen.

Dekkene er levert av Michelin og skal være "indestructable" i tillegg til å ha selvlysende felter som maskinen.

KLIKK for alle artikler i Tungt og fossilfritt.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.148