Skredsikringsprosjekt starter opp igjen

Fylkesveg 5730 i Åstranda ble stanset høsten 2019 så ble det vinterstengt.

Dronefoto frå Åstranda hausten 2019
Dronefoto frå Åstranda hausten 2019 Foto: Contexo
Sist oppdatert

Etter en pause gjennom vinteren starter prosjektet opp igjen den 2.juni. Det er Contexo som er entreprenør.

I løpet av disse månedene har det blitt utført ytterligere grunnundersøkinger. Geoteknikere fra Avdeling for veg og infrastruktur i Vestland fylkeskommune har utredet stabiliteten for skredvollene i prosjektet. Det er i forbindelse med arbeidet definert en kvikkleiresone ved Åstranda, og denne er meldt inn til NVE.

Utfordringen med kvikkleira er løst ved å endre utforminga av rasvollene.

- Vollene vil bli justert noe, og trukket lengre opp i terrenget. Der er grunnforholdene bedre, og det blir mindre trykk på grunnen. Terrenget foran rasvollen vil bli avlastet ved å fjerne masse, sier prosjektleder Jon Harald Huseklepp.

Omprosjekteringen har vært til uavhengig kontroll hos Norges Geotekniske Institutt(NGI). Det vil bli satt ut vibrasjonsmålere ved sprenging, men det viktigste tiltaket for å unngå kvikkleire er i all hovedsak å flytte skredvollene.

- Denne endringen i utforminga av skredvollene forverrer ikke stabiliteten i området, men vil gjøre fylkesvegen mye tryggere fra snøras, sier Huseklepp.

Denne saken ble første gang publisert 02/06 2020, og sist oppdatert 28/05 2020