Absurd godt salg - tross alt

At en så dyr og så sær bil øker så mye forklares med at den er blitt mye bedre - noe vi er enige i etter en sjarmetappe på norske vinterveier.

Det er ikke så mange (mener vi) som kan konkurrere med G350d på komfort.
Det er ikke så mange (mener vi) som kan konkurrere med G350d på komfort. Foto: Fredrik Saugstad
Publisert Oppdatert

Mercedes-importøren har tippet 150 G-Klasse-kontrakter siden de åpnet for salg av den nye modellen våren 2018.

Majoriteten av salget er fremdeles AMG G63, noe som sier litt om kundesegmentet, men takten er best på nykommeren G350d.

På veien er den blitt en fryd istedet for en skuffelse, ikke minst har styringen blitt presis.
På veien er den blitt en fryd istedet for en skuffelse, ikke minst har styringen blitt presis. Foto: Fredrik Saugstad

Fra 50 stk på 9 år til 150 stk på 2 år

- For å sette tallene i perspektiv har vi registrert litt over 50 G-Klasser fra 2008, til og med 2017 (altså de ti årene før den nye modellen kom i mars 2018). Det forteller en nesten absurd historie - 3 ganger så mange G-Klasser på 1 år, som det er registrert på 10 år, til sammen, forteller Audun Hemansen, kommunikasjonsdirektør Mercedes-Benz Norge.

Venteliste på dieselbil

Slikt er det vanskelig å planlegge for, men med 40 ekstra biler til Norge har Bertel O. Steen kuttet leveringstiden fra 2022, til tidlig 2021.

- Venteliste på dieselbil er ikke hverdagskost i vårt marked, kommenterer Hermansen.

Denne utgaven var en G350d på hvite skilt med en del ekstrautstyr, pris: 2.117.560 kroner.
Denne utgaven var en G350d på hvite skilt med en del ekstrautstyr, pris: 2.117.560 kroner. Foto: Fredrik Saugstad

Importøren kan ikke si nøyaktig fordeling mellom bensin og diesel, men kan fortelle at majoriteten av G63 er personbiler, mens det for G350d er en overvekt av varebiler. Det er egentlig hva importøren forventet.

Stor økning i registreringer:

Gjennom 2019 ble det varebilregistrert 55 nye Gelãnderwagen i Norge.
I 2018 var dette tallet 17 biler.
Legg til 28 personbilregistrerte G-vonger så er tallet historisk høyt for børstraktoren. (Tallet for 2018 var 22)
Så langt i år (januar og februar) er det registrert én som personbil og 12 som varebil.

- Men husk at kun én G63 av forrige generasjon ble registrert som personbil, så en 50/50 fordeling sier litt om egenskapene som hverdagsbil, påpeker han.

286 hester og 600 newtonmeter fra en rekkesekser som drikker litt under en liter diesel på mila.
286 hester og 600 newtonmeter fra en rekkesekser som drikker litt under en liter diesel på mila. Foto: Fredrik Saugstad

Hvorfor selger den så bra?

For de som ikke har kjørt nye G-Klasse kan vi trygt si at det er en helt annen bil å kjøre på vanlig vei, ikke minst er den blitt retningsstabil og har fått presis styring, noe vi ikke kunne si om den gamle.

Det er bare deilig om det er langt mellom anleggene når du kjører denne.
Det er bare deilig om det er langt mellom anleggene når du kjører denne. Foto: Fredrik Saugstad

Økt komfort, luksus, kjøreegenskaper og mer sikkerhetsutstyr har løftet bilen opp til å kunne kalles moderne og oppdatert på mange måter i tillegg har den fått Mercedes sitt lekre Mbux display.

Firkantet og smalt, men også full av karakter, luksus og komfort.
Firkantet og smalt, men også full av karakter, luksus og komfort. Foto: Fredrik Saugstad

Den er også morsom å kjøre, selv "billigversjonen" G350d har et hærlig lydbilde ved gasspådrag og den går overraskende bra til å være så høy firkanta tung.

Forbruket ligger på omtrent det samme som en vanlig pickup, men vi kjørte svært forsiktig på grunn av føret på vår tur, regn med tett oppunder literen på mila.
Forbruket ligger på omtrent det samme som en vanlig pickup, men vi kjørte svært forsiktig på grunn av føret på vår tur, regn med tett oppunder literen på mila. Foto: Fredrik Saugstad

"Anleggsdirektørbil"

At den er pop i anleggsbransjen uansett farger på skiltene kan vi skjønne, 4x4-egenskapene er ivaretatt, tilhenger på 3,5 tonn er tillatt og det er en megakomfortabel milsluker.

Andre grunner finner vi ikke, for den er fortsatt grisedyr og relativt tørst.

Veiledende priser på varebilregisterte G-klasser.
Veiledende priser på varebilregisterte G-klasser. Foto: BOS

Det som gjør den fortsatt så kul, bortsett fra utseendet og de mildt sagt utdaterte proporsjonene, er de klassiske elementene som låselyd (som smeller som et rifleskudd), dedikerte knapper for de tre differensialsperrene, gripehåndtak og ekstrahjul på bakluken.

Mercedes-Benz G350d:

Motor: R6 diesel
286 hk ved 3.400 - 4.600 o/min
600 Nm ved 1.200 - 3.200 o/min
Forbruk: 0,96-0,98 l/mil
CO2-utslipp: 252-259 g/km
0-100 km/t: 7,4 s
Toppfart: 199 km/t
Pris prøvekjørt: 2.117.560 kr
Pris fra: 1.812.900 kr

Har du kjørt av veien, finner du løsningen her stort sett. Tre dedikerte knapper for de tre differensialsperrene.
Har du kjørt av veien, finner du løsningen her stort sett. Tre dedikerte knapper for de tre differensialsperrene. Foto: Fredrik Saugstad

G-Klasse er en av modellene man trygt kan kalle en legende og et ikon. I år er det 40 år siden bilen ble introdusert på det sivile markedet og er populær som aldri før. Gjennom disse årene har det kommet en rekke oppgraderinger, men denne gangen er det faktisk snakk om en helt ny bil, selv om det ikke ser sånn ut.