Nye D-Max lansert i Thailand.

En av anleggsbransjens kjeledegger kommer i ny versjon neste år.

Fronten har synlige endringer, ikke minst bi-LED-lyktene og doble tåkelys. Dette er toppversjonen V-Cross for det asiatiske markedet.
Fronten har synlige endringer, ikke minst bi-LED-lyktene og doble tåkelys. Dette er toppversjonen V-Cross for det asiatiske markedet. Foto: Isuzu
Publisert Oppdatert

net er åtte år siden Isuzu D-Max kom med i en helt ny versjon sist, i tillegg kom den i oppgradert versjon i 2012.

Og selv om det har vært godt synlig og merkbart at den drar på årene, biter den godt fra seg i pickupsegmentet fortsatt.

- Bilen som er lansert i Thailand har spesifikasjoner tilpasset det markedet, og det er fortsatt en stund til vi ser denne i Europa, forklarer Steinar Dokken fra importøren RSA.

Pickup-registreringer til og med september 2019:

Hilux: 878
Amarok: 758
D-Max: 757
Ranger: 738
Navara: 340
L200: 149
X-Klasse: 87

Etter hva Anleggsmagasinet har skjønt kan man vente den tidligst sommeren 2020.

Thai-lansering

Men nå er katta ute av sekken, og at den ble sluppet ut i Thailand er ikke mindre logisk enn at det er der den produseres og det er et av de største markedene for pickuper i denne størrelsen.

Interiøret

Her ser det ut til at Isuzu har gjort et solid løft (ut i fra bildene.) For her ser alt bedre ut.

En 9-tommers infotainmentskjerm er midtpunktet og kan kobles til via Android Auto eller Apple CarPlay. I tillegg er klimaanlegg, luftdyser, ratt, knapper og displayet mellom speedometer og turteller er fornyet, for å nevne noe.

Interiøret lover bot og bedring sammenlignet med dagens utgave.
Interiøret lover bot og bedring sammenlignet med dagens utgave. Foto: Isuzu

En moderne D-Max

Hele bilen er blitt tatt med inn i vår tidsregning kan man si, f.eks har D-Max endelig fått blinklys med filskiftefunksjon. (Du vet når du bare tapper på blinklyset slik at bilen blinker tre ganger dit du skal). Keyless entry og start og stopp, parkeringssensorer fram og bak, regnsensor, bakkestart, hill descent control, folloow me home lys, automatisk låsing når du går fra bilen, EBS (emergency braking system), blind-spot monitoring og cross-trafic alert står også på listen.

Lanseringsdato og data for Norge kommer nærmere neste sommer.
Lanseringsdato og data for Norge kommer nærmere neste sommer. Foto: Isuzu

Konstruksjon

Rammekonstruksjonen er blitt 23 prosent stivere og lettere mens akselavstanden er lengre.

Design

Bi-LED lykter og ny front med langt større grill/kjeft dominerer eksteriøret. Et mer sinna uttrykk en dagens versjon. Og selv om dette omtales som en helt ny modell, er det lett å kjenne igjen store deler av bakpartiet og baklyktene fortsatt, selv om de har LED-teknologi.

Gromversjonen i Asia heter V-Cross og har sorte skjermbredere, leppe og sideskjørt i tillegg til det feteste interiøret.
Gromversjonen i Asia heter V-Cross og har sorte skjermbredere, leppe og sideskjørt i tillegg til det feteste interiøret. Foto: Isuzu

Motoriseringen i Asia blir frontet med en 3-liters turbodiesel med 188 hestekrefter og 450 newtonmeter, men den er også tilgjengelig med 1,9-literen som allerede sitter i dagens versjon her hjemme. Du velger mellom sekstrinns manuell eller automat.

Og alt dette må tas med en klype salt siden dette er lanseringen basert på det asiatiske markedet.