Detekterte raset og stoppet trafikken

Denne radaren varslet raset og stengte trafikken før snømassene dundret over riksvei 51 i Lom tirsdag morgen.

Denne radaren varslet raset over riksvei 51 i Lom 25. februar, så ble den selv tatt av raset.
Denne radaren varslet raset over riksvei 51 i Lom 25. februar, så ble den selv tatt av raset. Foto: Cautus Geo
Publisert Oppdatert

Radarvarsling stoppet trafikken før raset nådde riksveien i Lom tirsdag morgen.

Ble selv tatt av raset

Snøskredet ble utløst ti minutter over syv tirsdag morgen. Da detekterte radaren skredet. Det startet oppe i fjellsiden, cirka 1800 meter fra radaren som sto plassert ved riksveien. Også radaren ble tatt av de store snømassene som kom med skredet ved Knutstugu i Vikedalen, to–tre kilometer vest for Lom.

Her går raset 25. februar 2020.
Her går raset 25. februar 2020. Foto: Cautus Geo

Cautus Geo etablerte radarovervåkingen i Vikedalen i Lom i 2014, forteller de i en pressemelding.

Radaren fungerte som den skal og stoppet trafikken forteller Krangnes.
Radaren fungerte som den skal og stoppet trafikken forteller Krangnes. Foto: Cautus Geo

I vinter har anlegget varslet ras to ganger tidligere.

-Det var to mindre ras. Ingen av dem var store nok til at de nådde riksveien. Tirsdag morgen var raset mye større. Det ser vi også på bildene som radarsystemet tok av raset, sier Lars Krangnes i Cautus Geo.

Første i Norge

Systemet i Lom var det første automatiske radarbaserte systemet for snøskreddeteksjon med automatisk varsling og stenging av vei i Norge, da det ble etablert av Cautus Geo for fem år siden.

Rasstedet få timer etter at veien ble stengt av radarvarsling.
Rasstedet få timer etter at veien ble stengt av radarvarsling. Foto: Cautus Geo

-Radaren fungerte som den skal. Trafikken ble stoppet med rødt lys før raset nådde veien. Det er slik det skal fungere, sier Lars Krangnes.

Fem anlegg totalt:

Cautus Geo har etablert fem overvåkingsystemer for rasutsatte veier I tillegg til anlegget i Lom, som tirsdag ble tatt av snøskredet, er disse veiene overvåket:

• Tinnsjøveien i Telemark. Overvåket siden 2018. Geofonbasert system med automatisk varsling og stengning med lys og bom.

• Utladøla i Sogn. Overvåket siden 2016. Radarbasert system med automatisk stengning med lys.

• Gudvangen (fylkesvei 241). Geofonbasert system med automatisk stengning med lys. Etablert fra i vinter.

• Stavbrekka – varsling av glideskred over den vinterstengte veien til Geiranger over Strynefjellet. Hensikten er å fremskynde sommeråpning av veien som overvåkes med InSAR-radar.