Handlingsplan fra Volkswagen AG med handlingsplan:

Diesel-saken gjelder for 21.963 Caddy-modeller

Volkswagen AG presenterer nå handlingsplan for utbedring av de aktuelle dieselbilene.

Sist oppdatert

Det samlede antallet berørte biler er identifisert og parallelt er det utarbeidet en plan for oppgradering, heter det i en pressemelding fra Volkswagen-importøren Harald A. Mølller AS.

Diesel-saken gjelder for 21.963 Caddy-modeller i Norge.

En intern undersøkelse hos Volkswagen AG har vist at det i Norge er registrert 147.139 berørte biler. Disse bilene av merkene Volkswagen, Audi, SKODA og Volkswagen Nyttekjøretøy fra bestemte produksjonsår og modeller er utelukkende utstyrt med dieselmotorer av typen EA 189.

Bilene er teknisk sett sikre og kan brukes som vanlig. Nye biler etter EU6-norm, samt alle dieselmotorer som ikke er basert på EA189, er ikke berørt, i følge Møller.

Med den handlingsplanen som nå fremlegges vil de berørte kundene i løpet av noen uker som et første skritt bli informert individuelt om at deres bil er berørt og at det kan være nødvendig med en oppgradering.

-Vi er svært lei oss for den situasjonen som er oppstått, og vil gjøre alt som står i vår makt for å gjennomføre nødvendige oppgraderinger så effektivt som mulig. Volkswagen AG har forsikret oss om at kundene ikke skal bli skadelidende og vi skal sammen med våre forhandlere gjøre alt vi kan for å gjenvinne kundenes tillit, sier administrerende direktør Terje Male i den norske importøren Harald A. Møller AS.
-Vi er svært lei oss for den situasjonen som er oppstått, og vil gjøre alt som står i vår makt for å gjennomføre nødvendige oppgraderinger så effektivt som mulig. Volkswagen AG har forsikret oss om at kundene ikke skal bli skadelidende og vi skal sammen med våre forhandlere gjøre alt vi kan for å gjenvinne kundenes tillit, sier administrerende direktør Terje Male i den norske importøren Harald A. Møller AS.

Handlingsplanen omfatter også at Volkswagen og konsernets øvrige merker allerede i oktober vil presentere tekniske løsninger for tyske myndigheter. Når tyske myndigheter har godkjent de tekniske løsningene vil disse bli klargjort for implementering innenfor hele EØS-området.

Deretter vil våre kunder bli informert om den tekniske løsningen for oppgradering av deres bil, og kan så avtale tid hos sitt merkeverksted dersom dette skulle vise seg å være nødvendig, forklarer Terje Male, administrerende direktør i Harald A. Møller.

Våre merkers nettsider vil oppdateres med aktuell informasjon etter hvert som vi får mer kunnskap om oppgraderingstiltakene. 

 

Denne saken ble første gang publisert 30/09 2015, og sist oppdatert 06/04 2017