Dokka Entreprenør:
Vil ha én type hammer

Innkjøpet av 10 stk Epiroc-hammere skal også gjøre ting lettere.

Henry Ringvold, daglig leder i Dokka Entreprenør, Per Bjørntvedt, selger i Epiroc og Mattis Ringvold, daglig leder i Innlandet Maskinutleie sammen med noen av de 10 hammerne.
Henry Ringvold, daglig leder i Dokka Entreprenør, Per Bjørntvedt, selger i Epiroc og Mattis Ringvold, daglig leder i Innlandet Maskinutleie sammen med noen av de 10 hammerne. Foto: Fredrik Saugstad
Publisert Oppdatert

Å levere 10 nye hammere samtidig er ikke hverdagskost, selv ikke for en Per Bjørntvedt, salgsingeniør i Epiroc. Men da Dokka Entreprenør med Henry T. Ringvold i spissen skulle bytte ut 10 hydrauliske slaghammere bestemte de seg for å tenke helhetlig og enkelt.

– Vi vil ha like hammere på hele parken, da kan vi bytte mellom maskinene og våre to mekanikere har en type å forholde seg til, forklarer Ringvold.

10 Epiroc-hammere blir losset. Henry T. Ringvold følger med på sønnen Mattis Ringvold i gaffeltrucken.
10 Epiroc-hammere blir losset. Henry T. Ringvold følger med på sønnen Mattis Ringvold i gaffeltrucken. Foto: Fredrik Saugstad

Innkjøpet av syv hammere av typen Epiroc HB2500 og tre av typen MB1200 skal også gjøre det lettere i forhold til gassfylling og mindre forskjellig verktøy.

Dokkas to mekanikerne har vært på gjennomgang på hammerne hos Epiroc på Langhus.

Det er søsterselskapet Innlandet Maskinutleie som er kjøper av hammerne.

Dokka Entreprenør

Dokka Entreprenør i har 42 ansatte og 100 enheter. Maskinparken består av 20 anleggsmaskiner, dominert av Cat og Volvo, i tillegg til 10 lastebiler og 2 traktorer.

Dokka Entreprenør inngår i DEAS Gruppen som også består av Anlegg Innlandet AS og Innlandet Maskinutleie.

Smarte hammere

Hammerne i HB-serien er utstyrt med IPS, Intelligent Protection System, som skal sørge for færre tomslag uten at det skal gå ut over slagkraften.

Per Christian Bjørntvedt har seks år i Atlas Copco-systemet og nå snart to års erfaring med Epiroc.
Per Christian Bjørntvedt har seks år i Atlas Copco-systemet og nå snart to års erfaring med Epiroc. Foto: Fredrik Saugstad

– De tenker litt selv ved at de først går på med 50 prosents kraft, så veksler til full kraft og lange slag for å roe ned effekten igjen når de merker at steinen sprekker, forklarer Bjørntvedt.

Maskinfører Jostein Hagen i Volvo-hjulgravern plukker opp en Epiroc MB1200.
Maskinfører Jostein Hagen i Volvo-hjulgravern plukker opp en Epiroc MB1200. Foto: Fredrik Saugstad

Bekymret for vakuum

Hoveddelen av Dokka Entreprenørs kontrakter er innen V.A. og vei og litt bygg.
95 prosent av kontraktene er fra offentlige byggherrer.
Det er nå en viss spenning knyttet til sammenslåingen av Hedmark og Oppland.

– Vi er særlig spente på om det blir et vakuum i markedet for kontrakter i vår størrelse som følge av sammenslåingen, kommenterer Henry T. Ringvold.


Derfor sendte Henry et brev angående dette til lederen for sammenslåingen, Trond Banerud, i mars. Foreløpig uten noe svar.