E134 Haukeli: Tunnelene oppgraderes

Fra og med 15. juni blir det nattestengt, kolonnekjøring og omkjøring forbi tunnelene på E134 på Haukelifjell. Statens vegvesen starter oppgradering av to tunneler og ett rasoverbygg.

På omkjøringsvegen over Dyrskar blir brøytekantene nesten 15 meter høye.
På omkjøringsvegen over Dyrskar blir brøytekantene nesten 15 meter høye. Foto: Ingmar Ulvenes/Statens vegvesen
Publisert

Arbeidene skal pågå fra og med 15. juni til og med 15. oktober, og det skal arbeides over tre sommersesonger. Prosjektet skal være ferdig i løpet av september 2022. Tunnelene som skal utbedres er Vågslidtunnelen og Haukelitunnelen i tillegg til Svandalsflona rasoverbygg.

Vågslidtunnelen

Fra og med 15. juni blir tunnelen stengt for all trafikk mellom kl. 23:00 og kl. 10:00. Lette kjøretøy inntil totalvekt 3,5 tonn kan kjøre på omkjøringsvegen over tunnelen, mens kjøretøy over 3,5 tonn kommer gjennom tunnelen med kolonnekjøring mellom kl. 10:00 og kl. 23:00. Arbeidene i Vågslitunnelen skal etter planen foregå i 2020 og 2021. Vågslidtunnelen er 1,6 km lang.

Det blir sluppet gjennom en kolonne hver veg om lag kl. 01:30 om nettene til mandag–lørdag. Ingen kolonne natt til søndag.

Haukelitunnelen

Denne tunnelen blir stengt hele døgnet. Det er omkjøring på den gamle Haukelivegen over Dyrskar. Arbeidene i Haukelitunnelen skal etter planen foregå alle tre somre fra 2020 til og med 2022. Haukelitunnelen er 5,7 km lang.

Dette skal Vegvesenet gjøre i begge tunnelene:

• Bygge nye tekniske bygg

• Bygge ny renseløsning for vaskevann

• Oppgradere eksisterende rømningsveier og venterom

• Forbedre brannsikringen

• Reparere skadet betong

• Skifte ut hele det elektriske anlegget

Svandalsflona

Dette er et 500 meter langt rasoverbygg. Arbeidene vil bli tilpasset de øvrige arbeidene, men primærarbeidene er planlagt i 2021. Her skal det:

• Installeres ny sikkerhetsutrustning

• Repareres skadet betong

• Skiftes ut elektrisk anlegg

• Bygges nytt teknisk bygg