E6 Hamar - Brumundal: Åpnet på datoen fastsatt i 2016

Hareide trakk frem at å tenke nytt blir viktig for samferdsel idet han åpnet 18 kilometer ny E6 den 1. juli.

Her får samferdselsminister Knut Arild Hareide sambandet som brukes for å gi beskjed om at fartsgrensen kan settes opp til 110 km/t, og dermed offisiellt åpnet.
Her får samferdselsminister Knut Arild Hareide sambandet som brukes for å gi beskjed om at fartsgrensen kan settes opp til 110 km/t, og dermed offisiellt åpnet. Foto: Nye Veier
Sist oppdatert

Samferdselsminister Knut Arild Hareide berømmet Nye Veier for å realisert et utbyggingsprosjekt på E6 langt under budsjett.

- Nye Veier er gode. Det er fordi man har tenkt nytt, brukt nye løsninger og fått til bedre samarbeid, hilset samferdselsministeren i sin åpningstale 1. juli for den 18 kilometer lange veistrekningen fra Hamar sør til Brumunddal.

Hareide trakk frem at å tenke nytt blir viktig for samferdsel.

- Vi bruker ganske mye midler på samferdsel, og det er bra, det gir investeringer for fremtiden. Men det er viktig å få mest mulig igjen for pengene. Der er Nye Veier gode. Nye veier er med på å gi bedre fremkommelighet.

Nye Veier fikk ros fra samferdselsministeren etter å ha fullført veiprosjektet rimeligere enn budsjettert. Fra venstre: Utbyggingsdirektør Øyvind Moshagen, samferdselsminister Knut Arild Hareide og Anette Aanesland, administerende direktør i Nye Veier.
Nye Veier fikk ros fra samferdselsministeren etter å ha fullført veiprosjektet rimeligere enn budsjettert. Fra venstre: Utbyggingsdirektør Øyvind Moshagen, samferdselsminister Knut Arild Hareide og Anette Aanesland, administerende direktør i Nye Veier. Foto: Nye Veier

- Vi ser at det skaper vekst og optimisme. Jeg er selv fra en region hvor jeg har opplevd å få fastlandssamband, noe som betydde enormt mye for min hjemkommune. Det har betydning for næringsliv og skaper arbeidsplasser.

Nye Veiers fremdriftsplan.
Nye Veiers fremdriftsplan. Foto: Nye Veier

Folk vil tenke annerledes om vei

- For hver dag som går, blir bilene mer miljøvennlige. I 2025 kommer vi bare til å selge nullutslippsbiler når det gjelder privatbiler. For tungtransporten vil vi se samme utvikling. Da vil folk tenke annerledes om vei, når man ser at bilene er mer miljøvennlige. Bilen er kommet for å bli, og den blir mer og mer miljøvennlig, sa Hareide.

Administrerende direktør i Nye Veier, Anette Aanesland sier Nye Veier skal fortsette å være en innovatør i bransjen.

- Vi skal fortsette å fornye, forbedre og forsikre. Vi skal ikke bare bygge firefelts motorvei, men vi skal bygge den samfunnsøkonomiske veien. Det vil si den veien som gir mest nytte for trafikanten, og mest trygg og sikker vei for pengene, sier Aanesland.

Utbyggingsdirektør Øyvind Moshagen berømmer alle ansatte og entreprenørene, som gjennom en krevende korona periode har klart å holde fremdriften i det store veianlegget.

- Vi åpner på datoen som ble fastsatt i 2016, sier Moshagen.

En time til Oslo

– Nye E6 har flyttet Hamar på kartet, sier kommunens ordfører, Einar Busterud, og fortsetter;

– Med firefelts vei reiser vi trafikksikkert til Oslo på drøye timen, og vi når Gardermoen på tre kvarter. Sammen med dobbeltspor jernbane gjør det at Hamar og regionen blir en del av Stor-Oslo. Dette er det som forskerne kaller regionforstørring, og den kommer vi til å få glede av både i form av nye innbyggere og økt næringsvekst.