Rustandtunnelen (1968) oppgraderes

Men først gjorde eksplosivhundene 10 funn i og utenfor tunnelen.

Hunder har markert ti steder med eksplosivrester under arbeidet.
Hunder har markert ti steder med eksplosivrester under arbeidet. Foto: Walter Hjlevik
Publisert Oppdatert

53 meter lange og 51 år gamle Rustandtunnelen på fv. 40 i Numedal får nå en total rehabilitering.

Tunnelen fra 1968 er den eneste på fv. 40 mellom Kongsberg og Geilo og ligger mellom Norefjord og Rødberg i Nore og Uvdal kommune.

Eksplosivhunder gjorde funn

Før tunnelen nå vann- og frostsikres var spesialhunder fra firmaet Eksplosivhunder, tidligere Forsvarets, i tunnelen for å snuse opp rester av gamle eksplosiver.

–Hundene registrerte i alt 10 funn av gamle sprengstoffrester både i og utenfor tunnelen, forteller Hjelvik. Dermed kan resten av oppgraderingen nå foregå i trygge former.

Rustandtunnelen er eneste tunnel på fv. 40 i Numedal.
Rustandtunnelen er eneste tunnel på fv. 40 i Numedal. Foto: Kjell Wold

Før tunneloppgraderingen startet ble den gamle anleggsvegen rundt tunnelen oppgradert og asfalter - og fungerer nå som omkjøringsveg.

Overingeniør Walter Hjelvik i Statens vegvesen er fornøyd med tunneloppgraderingen på fv. 40 i Numedal så langt.
Overingeniør Walter Hjelvik i Statens vegvesen er fornøyd med tunneloppgraderingen på fv. 40 i Numedal så langt. Foto: Kjell Wold

Kort omkjøring - god trafikkflyt

–Siden omkjøringsvegen er så kort går trafikkavviklingen uten problemer, forteller overingeniør Walther Hjelvik i Statens vegvesen.

Nickolai-Thomas Seljesæther Berg er byggeleder for tunneljobben som Mesta utfører.

Tunnelen ligger mellom Norefjord og Rødberg i Nore og Uvdal kommune.
Tunnelen ligger mellom Norefjord og Rødberg i Nore og Uvdal kommune. Foto: Kjell Wold
Tunnelen er 53 meter lang og bygd i 1968.
Tunnelen er 53 meter lang og bygd i 1968. Foto: Kjell Wold

Øker høyden - ferdig til jul

Mesta regner med å ha jobben fullført til nyttår 2019/20. Den består i vann og frostsikring, fjellrensk og sikring med bolter og nett.

Dessuten blir vegbanen i tunnelen trauet ut og senket, slik at ny frihøyde i tunnelen blir på 4,80 meter.

Det skal også settes opp rekkverk langs vegen gjennom tunnelen og langs skjæringene på hver side av tunnelen.

Dermed får også vegen i og på hver side av tunnelen en etterlengtet oppgradering i om lag 200 meters lengde.