En siste tur med "Rokken"

Produksjonen er stanset - vi mimrer tilbake til en langtur med milslukeren.

Ingenting å si på langturkomforten i Amaarok, her nærmer vi oss Åndalses på E136 etter ca 8 timers tur.
Ingenting å si på langturkomforten i Amaarok, her nærmer vi oss Åndalses på E136 etter ca 8 timers tur. Foto: Fredrik Saugstad
Sist oppdatert

I mai ble produksjonen av dagens Amarok avsluttet og Volkswagen venter til deres nye Amarok blir lansert i 2022, det blir i samarbeid med Ford.

Da klarte ikke vi å dy oss med å mimre tilbake til vår roadtrip sommeren 2019 med nevnte nyttekjøretøy.

Idyll med bilferie. Parkert for første natta i Åndalsnes.
Idyll med bilferie. Parkert for første natta i Åndalsnes. Foto: Fredrik Saugstad

Og med koronaens grep, er bilferie kanskje enda mer aktuelt i år. En Amarok Aventura, i dette tilfellet med bakseter, vi fikk låne av importøren var en knallgod milsluker.

Siste reis

Salget av Amarok er fortsatt høyt, 266 registreringer til og med april. Men alt er relativt, tallene for samme periode i 2019 var på 349, så det ser ut til å minke. Rokken er uansett på siste reis i Europa. Fabrikken trenger plass til å produsere Volkswagens nye elektriske varebiler istedet. Nye Amarok basert på Ford Ranger kommer i 2022. Amarok fortsetter å produseres i Argentina.

Amarok som ble lansert i 2011 har blitt en populær pickup i Norge og salget i 2019 endte på 1028 registreringer (3.plass av pickupene). Så hva er grunnen til at Amarok blir kuttet ut? Den mest åpenbare grunnen er at fabrikken i Hannover skal bygges om til å bygge ID Buzz Electric Van. Dette ble kjent for noen år siden.

Ok å ta firmabilen på ferietur?

Det viktigste er at du dokumenterer alle turer til Skatteetaten med en elektronisk kjørebok som følger de nyeste reglene.

En yrkesbil skal som utgangspunkt ikke benyttes privat, men den kan brukes privat maksimalt 10 dager per år, eller 100 mil. Disse turene må dokumenteres med en kjørebok, akkurat detsamme som for dine tjenestereiser.
Skatteetaten anbefaler en elektronisk kjørbok for å unngå manuell jobb og menneskelige misser som dessverre ikke kan unnskyldes i en skatterevisjon.

Husk at alle med adgang til kjøretøyet/ kjøretøyene (nøkkelskap for eksempel) må kunne bevise bruken med en elektronisk kjørebok.

Hvorfor må man ha en elektronisk kjørebok på yrkesbil?

- Selv om privatbruken ikke overskrider disse 10 dager vil Skatteetaten si at du har overskredet disse reglene, hvis ikke du har pålitelig dokumentasjon som beviser det motsatte. Du vil da motta full beskattning av bilen, som blant annet beregner bilens ny pris, og få en skattesmell. Derfor må man ha en elektronisk kjørebok som dokumenterer alle turer nøyaktig.

Mange skatterevisjoner kan starte slumpmessig, men også fra tips og misstanker fra en nabo eller en konkurrent som mener at bilene ikke brukes riktig. Derfor er det best å alltid holde bilene i orden og informere ansatte om reglene for deres bilbruk.

Dette gjelder for deg med firmabil

For deg med firmabil skal private turer og tjenestereiser også dokumenteres. Hvis du kjører mer enn 40.000 kilometer i året kan du også få mindre fordelsbeskattning – hvis du kan bevise det med en elektronisk kjørebok.

Tydelig fornøyd passasjer og bedre halvdel hopper ut i veien like før Trollstigen.
Tydelig fornøyd passasjer og bedre halvdel hopper ut i veien like før Trollstigen. Foto: Fredrik Saugstad

God timing?

Likevel kan det være god timing å stoppe produksjonen nå. I september i år trår nye utslippsreguleringer i kraft. Disse dikterer hva CO2-gjennomsnittet skal ligge på for samtlige modeller fra en bilprodusent. For som med alle pickuper, produserer Amaroken mye CO2, noe den deilige V6-dieselen ikke er med på å redusere. Det kommende CO2-snittet for lette nyttekjøretøy skal være 146 g/km, mens dagens Amarok klarer 231 g/km. Og bøtene for ikke å leve opp til det nivået ser ut til å bli skyhøye for produsentene.

Den norske importøren fortalte oss tidligere i år at de har bestilt opp et parti Amarok, så de skal ha biler ut året.

En siste tur

Vi fikk gleden av å ta en siste tur med "Rokken" i juni i 2019. Gløtt av Norge-turen ble dermed gjennomført i et koronafritt land, men det ser ikke ut som det skal være umulig å gjøre noe slikt i år igjen. Det frister i alle fall her i gården.

Første strekning fra Lørenskog til Åndalsnes ble gjort på omtrent 8 timer med et par stopp underveis. 475 kilometer senere sjekket vi inn på Åndalsnes Hytteutleie.

Andre strekning fra Åndalsnes, Trollstigen, Hardangerjuvet og Geiranger (85,6 kilometer) ble unnagjort i knallvær og vi sjekket inn på Hotell Utsikten en gang ut på ettermidagen.

"Under Trollstigen"
"Under Trollstigen" Foto: Fredrik Saugstad

Tredje strekning fra Geiranger til Fjærland (179 kilometer). Her var målet det sjarmerende Rødseter Inn i Suppehelledalen. Selvsagt med en snartitt på Bøyabreen og Suppehellebreen.

Bøyabreen i Fjærland.
Bøyabreen i Fjærland. Foto: Fredrik Saugstad
Supphellebreeen, også i Fjærland.
Supphellebreeen, også i Fjærland. Foto: Fredrik Saugstad
Parkert for kajakk-tur i Geiranger.
Parkert for kajakk-tur i Geiranger. Foto: Fredrik Saugstad
Væromslag ved Djupvannet på Fv.63
Væromslag ved Djupvannet på Fv.63 Foto: Fredrik Saugstad

Fjerde strekning fra Fjærland til Aurlandsvangen via Lærdal og Lærdalstunnelen (101 kilometer). Vi sjekket inn på vår egen sjøbod på Vangsgaarden Gjestgiveri og nøt utsikten ut over Aurlandsfjorden mens santhansbålene brant på oddene.

Obligatorisk Lærdalstunnel-bilde.
Obligatorisk Lærdalstunnel-bilde. Foto: Fredrik Saugstad
På plass i Aurlandsvangen.
På plass i Aurlandsvangen. Foto: Fredrik Saugstad
På vei ned fra Stegastein til Aurlandsvangen.
På vei ned fra Stegastein til Aurlandsvangen. Foto: Fredrik Saugstad

Femte strekning fra Aurlandsvangen til Odda via Flåm, Vossevagne, Hardangerbrua (163 kilometer). Nå er selvsagt Flåm et vakkert sted, særlig i stekende solskinn, men maken til turistfelle trodde vi ikke fantes i Norge. Kjør gjerne rett forbi!

Sjette strekning fra Odda til Stavanger via Ølen, E39 Bokn-øyene og ferga over til Rennesøy (192 kilometer).

Et av synene etter en liten cruising i Odda.
Et av synene etter en liten cruising i Odda. Foto: Fredrik Saugstad
På ferga over til Tau og Prekestolen.
På ferga over til Tau og Prekestolen. Foto: Fredrik Saugstad

Syvende strekning fra Stavanger via Flekkefjord og Kristiansand til Røyken (532 kilometer) .

Og om V6-ern er tørst? Nei, egentlig ikke (synes vi), fra 0,60, til 0,77 liter per mil, og til 0,89 liter per mil, viste noen høyst uhøytidelige målinger.

Denne saken ble første gang publisert 07/06 2020, og sist oppdatert 03/06 2020