Fem entreprenører vil bygge ny E16 i Kvamskleiva

Prosjektet har en total ramme på 666 millioner kroner og kan settes i gang til høsten.

Fem entreprenører og arbeidsfellesskap vil bygge ny E16 gjennom rasutsatte Kvamskleiva i Valdres. Det er byggeleder Edvin Rye meget godt fornøyd med.
Fem entreprenører og arbeidsfellesskap vil bygge ny E16 gjennom rasutsatte Kvamskleiva i Valdres. Det er byggeleder Edvin Rye meget godt fornøyd med.
Sist oppdatert

Statens vegvesen, E16 Kvamskleiva har ristet av seg koronapausen. Entreprenør-interessen var stor for rassikringsprosjektet før prosjektet måtte ta en seks uker lang koronapause.

Dette er de som har meldt seg etter at anbudet ble lagt ut på ny:

• Arbeidsfellesskap Kruse Smith AS og Brødrene Dokken AS

• Arbeidsfellesskap Anlegg Øst, Leonard Nilsen og Sønner AS og Gjermundshaug anlegg AS

• Bertelsen og Garpestad AS

• Hæhre Entreprenør AS

• Impresa Pizzarotti & S.p.A

Fornøyd byggeleder

Byggeleder Edvin Rye er meget godt fornøyd med interessen.

- Vi var litt spente på om interessen ville holde seg. Nå ligger alt til rette for at vi får en god konkurranse mellom entreprenørene. Vi ser fram til kvalifiseringsfasen, sier Rye.

Vegvesenet er på jakt etter en dyktig hovedentreprenør der elektroarbeidene inngår som en del av hovedentreprisen. I første runde vil Vegvesenet velge ut tre entreprenører som er med videre i konkurransen i en prekvalifiseing. Dette arbeidet foregår nå. Vegvesenet vil premiere tilbydere som legger fram et godt opplegg for gjennomføring og organisering. Prosjektet har en total ramme på 666 millioner kroner.

Smal og rasutsatt

Den 5,4 kilometer lange strekningen skal avløse den smale, svingete og rasutsatte vegen ved Vangsmjøsa. De siste vintrene har trafikken korket seg gjennom Kvamskleiva. Det har vært utfordringer med trafikkavviklingen på uværsdager hvor Filefjell har vært åpen for trafikk, mens andre fjelloverganger har vært stengt. Vegen er rasutsatt med jevnlig nedfall på begge sider av dagens korte tunnel.

Byggestart høsten 2020

Med ny veg vil dette løse seg. Vegprosjektet består av en 1,8 kilometer lang tunnel og 3,6 kilometer ny veg. Vegen skal bygges som to-feltsveg med standardklasse H2 med 8,5 meters vegbredde.

I tunnelen er blir det profil T 9,5 for å få plass til et bredt midtfelt med rumlefelt. Det skal bygges et større kryss til fv. 2510 ved Hugavike. I dag går det gjennomsnittlig 1 480 kjøretøy i døgnet gjennom Kvamskleiva. Andelen tunge kjøretøy er 15 prosent. Ambisjonen er byggestart høsten 2020.

- Vi mener dette bør være en attraktiv jobb for den riktige entreprenøren, sier Rye.

Denne saken ble første gang publisert 28/05 2020, og sist oppdatert 27/05 2020