23948sdkhjf

Entreprenør lanserer turisttoget Arctic Train

For Taraldsvik Maskin AS i Narvik går fremtiden på skinner

Det er de gamle togsettene fra Gjøvikbanen som nå skal bli turistattraksjon på den legendariske Ofotbanen, verdens nordligste elektrifiserte jernbane.

Det nystartede selskapet, Arctic Train, eid av Taraldsvik Maskin AS, satser på turisme i de bratte fjellene fra Narvik mot Bjørnfjell og svenskegrensen. Daglig leder, Ketil Svenningdal, har trua.

Allerede i 2012, da tungt.no besøkte Narvik, var Ofotbanen en viktig del av hverdagen for entreprenøren, men da som oppdragsgiver. Vedlikehold av linjenettet der det i over 100 år har blitt fraktet store mengder malm fra Kiruna bandt, da som nå, opp mye av bedriftens kapasitet.

Ofotbanen er for øvrig en del av Malmbanan, som går mellom Luleå og Narvik. Hvert år fraktes det nærmere 16 millioner tonn gods på denne banen. For det meste jernmalm, men også ARE-toget bidrar godt i den statistikken.

Da vi besøkte TM Maskin i 2012, hadde allerede entreprenøren anskaffet sitt første tog, som dengang ble brukte til å frakte mannskap til og fra arbeidsplassene i ingenmannsland. Den saken kan du lese her:

Ifølge NRK har nå Svenningdal og TM Maskin gått til innkjøp av tre togsett som skal drive charter- og turisttrafikk mellom Narvik og svenskegrensen til sommeren. - Ofotbanen er 42 kilometer lang, har 20 tunneler og går gjennom et svært spektakulært høyfjellslandskap. Ikke ulikt Flåmsbanen, sier han i intervjuet som du kan lese her:

https://www.nrk.no/nordland/turisttog-pa-ofotbanen_-_-den-raeste-turistsatsingen-i-nord-norge-pa-mange-ar-1.14535884

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.126