Etter noen timer med Hitachi ZX490LCH-6

Simen hadde fått 300 timer i Hitachis nye 50-tonner da vi spurte om dommen.

Det er noen smådetaljer som kan gjøres bedre, men Simen er fornøyd med 50-tonneren og skryter av hydraulikken.
Det er noen smådetaljer som kan gjøres bedre, men Simen er fornøyd med 50-tonneren og skryter av hydraulikken. Foto: Fredrik Saugstad
Publisert Oppdatert

Gradestokken viser seks pluss, blåleira skvalper opp i den tre kubikkmeter store skuffa og blir heiset lett opp i en av de ventende tippsemiene.

- Fin og jevn flyt og sterkere på svingen, kommenterer Simen Davidsen.

Han er maskinfører i Sigurd Furulund Maskin AS og har fem års fartstid bak spakene i tillegg til fem år som grunnarbeider.

Fakta om maskinføreren:

Simen Davidsen
Alder: 23 i år
Bosted: Råholt
Fartstid: 5 år + grunnarbeider 1 år
Kjørt mest: Hitachi 50-tonner (Hitachi ZH470LC-5), Hitachi ZX390, Hitachi ZX85US, Volvo 305 korthekk og Cat320 korthekk fra 2013.
Hva gjør du om ti år: Sikkert det samme, graver, eller litt opp i radene

Vi fyrer løs med spørsmål:

Hyttelivet

Kjører du med skoene på?

Av med skoa, her er det ikke noe tull, jeg liker å ha det ganske rent.

Av med skoa! Simen holder orden på kontoret.
Av med skoa! Simen holder orden på kontoret. Foto: Fredrik Saugstad

Brukes sikkerhetsbelte?

Nei egentlig ikke, pleier ikke det.

Plusser og minuser ved førermiljøet?

Setet er bedre og det er bedre beinplass enn i den gamle. Den har bedre komfort enn i den gamle.

Et minus er at man ikke får stilt spakene uten å skru opp under.
Et minus er at man ikke får stilt spakene uten å skru opp under. Foto: Fredrik Saugstad

Hvordan er sikten?

Ganske bra faktisk, åpent og fint i tillegg til 3 kameraer, begge sider og bak. Sidekameraene vises på en egen skjerm og ryggekamera vises på hovedskjerm.

Hva med koppholdere?

Koppholderen er ganske bra og jeg ble overraska over at den hadde varmefunksjon for å holde kaffen varm. (og kjølefunksjon Red.anm)

Hvordan er det med gulvplass?

Ganske stor gulvplass takket være hammerglass.

Hva med oppbevaringsmuligheter?

Greit med oppbevaring bak setet og egne oppbevaringsrom.

Hvordan er solskjermingen?

Den har solskjerm og plate med solskjerming til å vippe frem og ned.

Innsteget, hvor høyt / hvor mange trinn?

To trinn på undervogn så opp på beltet og så opp på stigtrinnet. Du har jo hodet inntil stigtrinnet når du står utenfor, så det er en ganske høy maskin. Den har en egen bøyle under stigbrettet til å holde seg i som gjør det ekstra greit å gå opp. På den gamle maskinen falt stigtrinnet på undervogna av, den gikk mye i stein og fikk mye juling.

To trinn på undervogna fungerer fint.
To trinn på undervogna fungerer fint. Foto: Fredrik Saugstad

Hvor ofte går du inn og ut?

Det er ikke veldig mange ganger, til lunsj og for å fylle diesel. I løpet av dagen blir det stort sett to eller tre ganger.

Dobbelt stigbrett også kalt terasse.
Dobbelt stigbrett også kalt terasse. Foto: Fredrik Saugstad

Hvordan er den å kjøre?

Jeg synes Hitachi er deilig å kjøre og det er sjeldent noen problemer. Hydraulikken er jevn og nøyaktig, det gjør den ekstra fin å kjøre.

Hitachis hydraulikk for skryt og den siste serien virker sterkere og raskere.
Hitachis hydraulikk for skryt og den siste serien virker sterkere og raskere. Foto: Fredrik Saugstad

Styrke og kapasitet ift. annet du har kjørt?

I forhold til den gamle (ZX470LCH-5 red. anm) er den litt kjappere på svingen og sterkere. Det er merkbart, særlig når skuffa er tung.

Lastemaskin. Det gikk stort sett i ett utenfor Snø-hallen på Lørenskog.
Lastemaskin. Det gikk stort sett i ett utenfor Snø-hallen på Lørenskog. Foto: Fredrik Saugstad

Hva med Styrespaker?

Originalspakene er helt greie og har de funksjonene jeg trenger på knappene.

Hvilke assistentsystemer har den?

Har en knapp som aktiverer bomflyt som gjør at jeg følger bakken så det blir helt rett. Den har også høydebegrenser og vekt fra Loadtronic, med den så har jeg 100 % koll på hvor mye jeg har lagt opp i bilene.

Loadtronic brukes hele tiden for å holde styr på hvor mye bilene har fått.
Loadtronic brukes hele tiden for å holde styr på hvor mye bilene har fått. Foto: Fredrik Saugstad

Hva fungerer bra, evt. hva kobler du ut?

Kobler egentlig ikke ut noe, alt fungerer som det skal. Har ikke vært noe feil på de månedene jeg har kjørt og jeg må si meg strålende fornøyd.

Daglig bruk

Daglige sjekkpunkter, enkelt eller plundrete?

Det er ganske lettvint, med påfylling av AdBlue i trappa, og diesel på toppen med hurtigfylling (SHAW Fast fuel red.anm fra Nasta) uten noe søl.

Hva med smørepunkter?

Maskinen har sentralsmøring, så jeg smører bare skuffa. Sentralsmøringa har også egen slange for automatisk påfylling av smørefett.

Hvordan er det å sjekke olje?

Lettvint, går opp, drar opp lokket og sjekker

Hvordan sjekke/bytte filtre?

På siden bak dekslene, filterbytte er ganske enkelt

Instrumentpanel

Er det enkelt å lese det som vises?

Ja det er ganske enkelt, det er lagt opp lettvint slik at det er greit å forstå.

Hvordan fungerer navigering i menyen?

Det går greit, men det er litt nytt i forhold til den gamle, så det var greit å få gjennomgang av Nasta.

Lettlest og ting er lagt opp slik at det er greit og forstå sier Simen om intrumentpanelet.
Lettlest og ting er lagt opp slik at det er greit og forstå sier Simen om intrumentpanelet. Foto: Fredrik Saugstad

Konkurrerer du med deg selv eller andre på drivstofføkonomi?

Jeg prøver å bruke minst mulig. Denne er ganske snill på dieselen og jeg merker den bruker mindre enn den gamle. Men på denne type jobbing skal man jo ha ut mest mulig masse i løpet av en dag, så det er det jeg fokuserer på.

Hvilke tre funksjoner bruker du mest?

Vekta bruker jeg aller mest, og så har jeg tilt på skuffa som jeg styrer med beinet, den brukes også mye. GPS-en fra Makin 3D montert av Maskinstyring bruker jeg også hver dag, den er jævli suveren.

Maskinførers melding til fabrikken

Dette er genialt:
Veldig fin og jevn på hydraulikken

Dette bør forbedres:
Kunne blitt mer hightech med tanke på skjermer og touch osv.

Telefon/musikk

Brukes originalradio eller ettermontert radio?

Har original radio (med DAB+ adapter montert av Nasta red. anm.).

Propp i øret, klokker, eller maskinens høytalere koblet til telefon, hvorfor?

Jeg sitter mest med Peltor som er koblet til maskinen og mobilen med Bluetooth. Jeg streamer mest musikk, men noen ganger går det i radio. Liker best å sitte med Peltor, da kan jeg også prate med folk som ringer uten å avbryte lastinga.

Dette sier sjefen;

Sigurd Furulund, daglig leder i Sigurd Furulund Maskin AS:

Hvorfor ble det denne maskinen?
Fordi Simen ville ha en 490, han hadde vært å prøvekjørt og hadde en 470 tidligere.

Hvem er valgt som utstyrsleverandør og hvorfor?
Feste fra Klepp Mek og skuffe og tilt fra serameko, utstyret ble flyttet over fra den gamle.

Er forventningene innfridd?
Absolutt!

Tanker rundt serviceavtale?
Ingen serviceavtale, vi har egne mekanikere.

Cash, lån, leasing eller leie?
Lån.

Har maskinen hatt reparasjoner etter reklamasjoner?
Nei, dette har vært veldig bra

Dette sier selgeren;

Tom Ola Bjerkestuen, maskinselger Nasta Akershus og Oslo:

Hvor langt er kundeforholdet?

Det startet i 1996.

Hvorfor ble akkurat denne maskinen valgt til kunden?

Den erstatter oppgavene til den gamle Hitachi ZX470LCH-5 som skal byttes inn.

Har kunden fulgt rådene helt ut, eller er det ting du ville gjort annerledes til denne kunden eller bruken?

De har tatt lovlig stor skuffe på den, jeg kunne ønske at de brukte en som var noe mindre, men kunden har god erfaring med denne størrelsen.

Generelt, hva mener du maskinkjøpere bommer mest på når de spesifiserer maskin?

Mange lar seg friste til å bruke for stor skuffe. Med riktig skuffestør

Artikkelen stod i Anleggsmagasinet Nr.1 2020.