KJørt: Mitsubishi L200

Omfattende facelift

Mitsubishis nye L200 har en front som lover litt mer enn den klarer å levere.

Fra Malaga Aeroporto kjørte vi Mitsubishis oppgraderte og eneste gjenværende nyttekjøretøy opp til Sierra de Loja Natural Park, halvveis til Granada.
Fra Malaga Aeroporto kjørte vi Mitsubishis oppgraderte og eneste gjenværende nyttekjøretøy opp til Sierra de Loja Natural Park, halvveis til Granada. Foto: Fredrik Saugstad
Publisert

Noen stor aha-opplevelse i forhold til forrige generasjon vil du ikke få her.

Dette er en robust traust arbeidsbil som er oppgradert nok til at den henger med en stund til.

Riktignok får du mer utstyr og assistentsystemer enn forrige utgave, men dette er nok mer en livsforlengende facelift som følge av Euro 6d-temp-reglene.

På dårlig vei virker understellet bedre avstemt og dempet enn på utgående modell.
På dårlig vei virker understellet bedre avstemt og dempet enn på utgående modell. Foto: Fredrik Saugstad

Våre biler hadde "toolboxer" på planet fyllt med sand, som skulle gjøre hjulopphenget bak mindre stivt. Det fungerte relativt greit, men du merker at dette er stiv bakaksel med 6-lags bladfjærer bak. Understellet har god demping av lyder på dårlig vei og alt virker godt sammenskrudd og robust.

L200 har et godt 4x4-system som er oppdatert med forskjellige kjøremoduser.
L200 har et godt 4x4-system som er oppdatert med forskjellige kjøremoduser. Foto: MMC

God i terrenget

I terrenget er den lett å håndtere og vi hadde ingen utfordring med den lille testløypa. 4x4-systemet har åpen/ låsbar senterdifferensial mellom forhjulene og bakhjulene, og en låsbar differensial bak mellom bakhjulene. Det er lett å koble inn med det elektroniske vrihjulet (uforandret). Pickupen har fortsatt gode terrengegenskaper og lettkjørt er den stort sett overalt, også i byen, godt hjulpet av kun 5,9 meter svingradius.

150 hestekrefter og 400 newtonmenter holder, men gir ikke krefter i overflod på en bil som dette.
150 hestekrefter og 400 newtonmenter holder, men gir ikke krefter i overflod på en bil som dette. Foto: Fredrik Saugstad

Euro 6d-temp

Man merker dieselknatring i oppstart, men roligere gange på landeveien. 150 hk og 400 Nm er greit nok, men føles ikke som krefter i overflod på en bil som dette. Den gamle 180-hesteren er ikke lenger et alternativ på grunn av Euro 6d-temp-normen.

Tilhengervekten er uforandret på 3,1 tonn.

Ekstrem forandring

Dynamic Shield, formspråket i fronten finner du igjen hos andre slektninger, men L200 har dratt det langt og er en ekstrem forandring fra femte generasjon som ser relativt sedat og kjedelig ut i forhold. Litt for ekstremt/asiatisk for enkelte, men det vokser på undertegnede og synes dette er langt kulere og matcho, og i hvert fall ikke kjedelig.

Dessverre lover fronten mer enn bilen klarer å levere av nyskapning ellers. Om du ser bilen fra siden, er de gamle kupélinjene, vinduslinjene og dørene lett å få øye på. Lasteplanet og bakenden er ny, men vi synes den burde vært litt sprekere for å følge fronten.

Nytt infodisplay og noen smådetaljer, men ellers er interiøret uendret fra dagens modell.
Nytt infodisplay og noen smådetaljer, men ellers er interiøret uendret fra dagens modell. Foto: Fredrik Saugstad

Ingen forandring

Og det bringer oss inn i bilen som stort sett er uforandret. Dashbordet og plastikken bærer preg av dette og oppfattes som kjedelig, traust i forhold til eksteriøret. Nye linjer over midtkonsollen kan nevnes i tillegg til nytt oppgradert LCD-display og instrumentpanel med ny grafikk. Navigasjonen løses nå med google ved å koble til smarttelefonen, noe som fungerer greit i tillegg til at google er flinkere på å oppdatere kartene sine.

Det blir ikke vanskelig å kjenne igjen 6.generasjon L200 fra 5.generasjon.
Det blir ikke vanskelig å kjenne igjen 6.generasjon L200 fra 5.generasjon. Foto: Fredrik Saugstad

Det siste nyttekjøretøyet

Etter at Pajero-produksjonen nå er stoppet, er L200 alene igjen som nyttekjøretøy. Varebilregistrerte Outlandere som nå kun er tilgjengelig med bensinmotor har mistet så mye av salget og interessen at vi egentlig kan se bort fra den.

– L200 blir en viktig bil for oss fremover og vi skal gi mer gass enn tidligere på pickupsalg, forklarer Rune Gjerstad, administrerende direktør i Mitsubishi Motors Company Norway (MMC Norge AS).

- Fra det første fulle kalenderåret sikter vi på å selge 600 av L200 per år.

(Dagens L200 har solgt ca 200 stk i året.)

Les mer om L200 i Anleggsmagasinet Nr.7