Fem tilbydere skal konkurrere om å bygge E6 Storhove – Øyer

Prosjektet er nesten en mil langt og har en verdi på 1,3 milliarder kroner.

Dagens E6 på Storhove ved Lillehammer
Dagens E6 på Storhove ved Lillehammer Foto: Nye Veier
Publisert

E6 Storhove – Øyer er en del av strekningen E6 Moelv – Øyer.

1,3 milliarder kroner

Prosjektet er ca. 9,6 km langt og har en estimert entreprisekostnad på 1,3 milliarder kroner eks. mva.

De fem grupperingene som skal konkurrere om entreprisen er:

AF Gruppen + Norconsult

Arbeidsfellesskap Bertelsen & Garpestad AS & Metrostav + ÅF Engineering AS (AFRY)

COMSA S.A.U. + SWS Engineering S.p.A

Arbeidsfellesskap Implenia Norge AS & Roadbridge Holding Ltd + Sweco Norge AS

NCC Norge AS + Multiconsult AS/NCC AB

Det er snakk om firefelts vei i dagen i tillegg til en ca. 2,6 km lang toløps tunnel.

Strekningen Storhove-Øyer vises i den øvre delen av kartet.
Strekningen Storhove-Øyer vises i den øvre delen av kartet. Foto: Nye Veier

Det er ventet at valg av entreprenør skjer i april/mai 2020, mens byggestart er estimert til slutten av 2020.

Reguleringsplanen for strekningen er ventet vedtatt rundt sommeren 2020.

Det er en BVP-anskaffelse med konkretiseringsfase og samhandling, og kontrakten gjennomføres med en totalentreprise NS 8407.

- Med fem prekvalifiserte selskapsgrupperinger, er vi sikret god konkurranse når tilbudsfasen nå starter. Det er både en stor og en mellomstor norsk entreprenør, sistnevnte i arbeidsfellesskap med en utenlandsk entreprenør, med i konkurransen. I tillegg er det kvalifisert store utenlandske entreprenører, og de fleste har inngått allianser med kjente norske rådgivende selskaper, sier administrerende direktør i Nye Veier, Anette Aanesland.

- Kontraktstrategien for E6 Moelv-Øyer identifiserte tidlig denne kontrakten som en attraktiv jobb for markedet, og vi tilrettela for dette tidlig. Denne prekvalifiseringen bekrefter dette, sier prosjektdirektør Øyvind Moshagen ved Nye Veier Innlandet.