Scania viser førerløst dumper-konsept

AXL: autonom massetransport for gruvetransport uten førerhus.

Joda, vi ser det vi også, GPS-mottagerne står laglig til for hugg her, men det er også bare et konsept.
Joda, vi ser det vi også, GPS-mottagerne står laglig til for hugg her, men det er også bare et konsept. Foto: Scania
Publisert Oppdatert

Med kameraer, radar, lidarsensorer og GPS-mottagere har Scanias AXL tatt et steg mot autonom gruvetransport eller massetransport på store anlegg.

Den første demonstrasjonen av AXL vil foregå 2. oktober i Söderälje på Scanias demo-område.

Forutsigbare omgivelser

Nok en gang søker produsentene seg mot dette segmentet mest på grunn av at det er et forutsigbart lukket område.

Men også fordi gruvebransjen allerede har tatt i bruk autonome tiptrucker i relativt stor skala, blant annet i Australia.

Utfordringen blir langt større når du skal ha denne teknologien til å fungere i trafikken.

Og Scania innrømmer også at AXL ikke er egnet til å kjøre i byen, selv om de mener den er smart nok til å klare det.

For gruveindustrien eller store anlegg, Scania AXL er ikke tenkt å gå på vei.
For gruveindustrien eller store anlegg, Scania AXL er ikke tenkt å gå på vei. Foto: Scania

Utfordringen har vært og erstatte menneskets øye og evnen vår hjerne har til å fatte beslutninger basert på det øyet ser.

Første demonstrasjon av konseptet skjer den 2.oktober i Södertälje.
Første demonstrasjon av konseptet skjer den 2.oktober i Södertälje. Foto: Scania

Autonome kjøretøy er ofte basert på informasjon fra kameraer og radar, men dette er ikke nok for å oppdage fotgjengere og mindre objekter på avstand.

I tillegg kreves det en massiv programvare for å gjøre om 2D-bilder til 3D-bilder og dermed blir ofte software mer viktig enn hardware.

AXL er drevet med en konvensjonell dieselmotor, men som er ment å gå på fornybar biodrivstoff.

Det ville sett annerledes ut om de skulle utforme en autonom distribusjonsbil, for eksempel.
Det ville sett annerledes ut om de skulle utforme en autonom distribusjonsbil, for eksempel. Foto: Scania

Og om designet sier Scanias folk at det er laget robust og kraftfullt for matche omgivelsene i en gruve.