HX220AL til Norge etter påske

Importøren: Vi er veldig gira på å få kjørt tester på maskina her i Norge så fort som mulig.

Førstemann ut i A-serien blir HX220AL med steg V-motor fra Cummins.
Førstemann ut i A-serien blir HX220AL med steg V-motor fra Cummins. Foto: Hyundai Construction Equipment
Publisert Oppdatert

Som den første Hyundai-maskinene i A-serien kommer den med steg-V motor, ny teknologi, bedre drivstoffeffektivitet, maskinstyring og forbedret oppetid.

- Vi får inn en HX220AL som demomaskin rett etter påske engang, forklarer Finn Thrane Johansen, daglig leder i EMSG Norge.

- Vi er veldig gira på å få kjørt tester på maskina her i Norge så fort som mulig etter påske.

Norsk test med prototype

Vi hadde Hyundai-ingeniører fra Korea her en uke i høst og kjørte tester på en prototype sammen med et knippe maskinførere. Det ble noen veldig gode og viktige tilbakemeldinger for Hyundai, forteller Johansen.

Steg V

Den viktigste nyheten på A-serien er Stage V motor fra Cummins med en ny løsning på eksosrensing uten EGR.

Maskinen er dukker opp i Norge etter påske, sannsynligvis.
Maskinen er dukker opp i Norge etter påske, sannsynligvis. Foto: Hyundai Construction Equipment

Bedre hydraulikkontroll

Det kommer også en ny løsning på hydraulikken som heter EPFC, electronic pump flow control. Dette skal bla gi en bedre fløde og kontroll på hydraulikken og lavere drivstoff forbruk på mellom 8-10% i forhold til forrige modell.

Engcon og Trimble fra fabrikk

Hytta vil også få bedre sikt og en del andre tekniske løsninger som er spennende. Blant annet kan man få med Engcon tiltrotator fra fabrikk og Trimble maskinstyring.

Noen fakta om Hyundai HX220AL:

Motor: Cummins B6.7
Effekt: 130 kW / 174 hk
Operativ vekt: 22,1 tonn
Maskinbredde: 299 cm (med 600 mm belter)
Gravedybde: 6,74 m
Rekkevidde: 9,98 m
Tailsvingradius: 2,89 m
Brytekraft: 165 kN (ISO)

For å redusere nedetid vil samtlige maskiner i A-serien ha ECD (Engine Connected Diagnostics), MCD (Machine Connected Diagnostics), FOTA (Firmware Over The Air), HCE-DT (offline equipment diagnostics troubleshooting) og Monthly report (generated by HiMATE).

22-tonneren HX220AL kommer med følgende fra fabrikk:

• EPFC or Electric Positive Flow Control. EPFC results in the improvement of fuel efficiency and controllability by a flow reduction technique for excavator operations.

• Auto Safety Lock prevents unintended operation/start of the excavator which improves safety.

• Eco guidance indicates ‘inefficient operation’ status to prevent fuel consumption by inadequate working habits which is displayed on the machine cluster.

• MG/MC or Machine Guidance / Machine Control. Indicates the work status and automatically controls the attachment to assist the driver. The MG displays the position of the bucket tip. The MC will automatically control the grading with the bucket tip or face and will have an automatic stop control: up, down, forward and cabin protection.

Motorpakka er levert av Cummins med et såkalt "all-in-one" etterbehandlingssystem av eksos som kombinerer DOC (katalysator), SCR (adblue) og DPF (dieselpartikkelfilter). Som nevnt over har Cummins fjernet EGR (eksosresirkulering).