23948sdkhjf

Brønnøy Kalk kjører sjåførløst

Seks førerløse Volvo FH-lastebiler skal transportere kalkstein en fem kilometer lang strekning gjennom tunneler mellom selve gruven og knuseverket.

Volvo Trucks melder akkurat nå at de har inngått en milepælsavtale med Brønnøy Kalk AS om å levere Volvo Trucks' første kommersielle førerløse løsning i Norge.

Bilene skal transporere kalkstein fra en åpen gruve til en havn i nærheten.

Løsningen for Brønnøy Kalk AS består av seks førerløse Volvo FH-lastebiler. De skal transportere kalkstein en fem kilometer lang strekning gjennom tunneler mellom selve gruven og knuseverket. Løsningen har vært gjennom vellykkede tester, og testene vil fortsette gjennom 2018 før løsningen settes i drift innen utgangen av 2019.

Avtalen kommer i kjølvannet av nylige automatiseringsprosjekter innen gruvedrift, innhøsting av sukkerrør og avfallsinnsamling.

Denne kommersielle løsningen er likevel en ny erfaring for Volvo Trucks. I stedet for å kjøpe autonome lastebiler kjøper Brønnøy Kalk en hel transportløsning til frakt av kalkstein mellom de to terminalene.

- Et viktig skritt for oss», sier daglig leder ved gruven, Raymond Langfjord. - Konkurransen i bransjen er tøff, og vi har en klar visjon om å utnytte nye muligheter innenfor teknologi og digitale løsninger.

Også Claes Nilsson, administrerende direktør i Volvo Trucks er stolt. - Bransjen krever nye løsninger for å ligge i forkant. Vårt mål er å lede utviklingen.

Avtalen innebærer at kunden kjøper en komplett transporttjeneste og betaler per leverte tonn.

Fakta:

  • Volvo Trucks' første kommersielle autonome løsning
  • Omfatter en autonom terminal-til-terminal-løsning for transport av kalkstein ved Brønnøy Kalk i Velfjord i Norge.
  • Samarbeidspartnerne er Brønnøy Kalk AS og Volvo Trucks.
  • De selvkjørende Volvo FH-lastebilene betjenes utenfra av hjullasteroperatøren.
  • Ruten inkluderer kjøring både i tunneler og utendørs.
Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.078