23948sdkhjf

Hareides første spadetak

Fredag 31. januar markerte Bane NOR oppstarten av anleggsarbeidene på InterCity-prosjektet Nytt dobbeltspor Nykirke-Barkåker.

Samferdselsminister, Knut Arild Hareide (Krf), tok første spadetak og var full av lovord om prosjektet.

Statsråden var veldig fornøyd med at det første oppdraget var et jernbaneprosjekt som nytt dobbeltspor Nykirke-Barkåker.

At regjeringen tidligere på dagen hadde mottatt rapporten Klimakur 2030 bidro også til at Hareide var glad for å ha dette som sitt første oppdrag.

Italienske entreprenører

Det nye dobbeltsporet skal bygges av de italienske entreprenørene Salini Impregilo og Impresa Pizzarotti gjennom samarbeidsselskapet Sa.Pi. NOR Pablo Sonnendrucker i Salini Impregilo, kalte prosjektet en fantastisk mulighet.

Det nye dobbeltsporet mellom Nykirke og Barkåker skal etter planen stå ferdig i 2024. Da blir det mulig å kjøre fire tog i timen hver vei mellom Tønsberg og Oslo.

Klimatrussel

– Den største utfordringen kloden står overfor nå, er den klimatrusselen vi ser. Vi er nødt til å ta grep. Og jernbane er jo ett av beste grepene vi kan ta, ikke minst jernbane i nærheten av de store byene, sa Hareide.

13,6 kilometer nytt dobbeltspor

For å legge til rette for økt fart og flere avganger på Vestfoldbanen, bygger Bane NOR nytt dobbeltspor fra Nykirke sør for Holmestrand til Barkåker nord for Tønsberg. Det er en strekning på totalt 13,6 kilometer. Inkludert i prosjektet er en ny og moderne stasjon på Skoppum.

6,6 milliarder kroner

– Et positivt trekk med dette prosjektet er at det er et godt eksempel på hvordan Bane NOR jobber med å finne kostnadsreduserende løsninger, uten at det går utover sikkerhet og kvalitet. Kostnadene er redusert med nesten en milliard, og totalkostnaden blir da på 6,6 milliarder når vi nå setter spaden i jorda, sa statsråden.

– Vi har tidligere bygget Barkåker-Tønsberg, og vi har bygget Holm-Nykirke som sto ferdig i 2016. Det er faktisk først nå, med dette prosjektet, at vi får full effekt av det, fortalte konsernsjef i Bane NOR, Gorm Frimannslund.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.126