Første togstasjonen i Norge på solceller

Nye Drammen stasjon skal forsynes av egenprodusert, fornybar energi fra solcellepaneler på totalt 4500 kvadratmeter tak.

Miljøleder Håvard Kjerkol og assisterende prosjekteringsleder Glenn Thomas Johansen i Bane Nor
Miljøleder Håvard Kjerkol og assisterende prosjekteringsleder Glenn Thomas Johansen i Bane Nor Foto: Bane Nor
Publisert

I 2024 får Drammen en ny jernbanestasjon, og med direkte tilgang fra bybrua og Jernbanekaia til plattformene.

På den nye stasjonen skal det være tre plattformtak over de seks sporene. Det er disse takene som skal dekkes av tynne matter med solcellepanel. Energien herfra går til lys og varme på stasjonen, til tekniske installasjoner, varme til sporvekslere og annet utstyr.

– Vi er en storforbruker av strøm og her får vi en helt utslippsfri produksjon. Vi kommer til å bruke all den grønne energien som produseres, sier miljøleder Håvard Kjerkol i Bane NOR.

Bygger eget energinett

Solcellepanelene har en forventet levetid på minimum 25 år. I løpet av den tiden produseres det 2,5 millioner kilowattimer, som igjen betyr at Drammen stasjon blir forsynt med ren energi i et kvart århundre.

– Noe av strømmen vil også kunne brukes på Gulskogen stasjon eller følge det nye, sammenhengende strømnettet vi bygger herfra og nedover i Vestfold. Der kan vi levere utslippsfri energi til en rekke av jernbanens tekniske hus, forteller assisterende prosjekteringsleder Glenn Thomas Johansen i Bane NOR.

Allerede etter 15-17 år vil solcellene ha produsert så mye energi at de har betalt for sin egen innkjøpskostnad. Det betyr at solcellene vil bidra på plussiden også økonomisk i et tiår.

Lekker på skinner og sol på tak. Ferdig i 2024.
Lekker på skinner og sol på tak. Ferdig i 2024. Foto: Bane Nor

Fokuserer på et renere miljø

Plassert oppe på plattformtakene blir solcellepanelene godt synlige i deler av Drammen, ikke minst fra den nye bybrua som skal bygges.

– Disse tynne panelene er dekorative og pene. De kommer ikke til å skille seg særlig ut fra andre tak, og har en heldekkende svart farge, forteller Glenn Thomas Johansen.

Nå skal solcellepanel vurderes som løsning i alle nye anlegg som bygges av Bane NOR.

Miljøleder Håvard Kjerkol og assisterende prosjekteringsleder Glenn Thomas Johansen i Bane Nor