Bråtørke etter fylkesreformen

Lloyd Sundstøl og Crusher International fortviler i likhet med mange andre i bransjen. Firmaet gikk mot et rekordår, men møtte i stedet veggen etter fylkesreformen og Vegvesenets omorganisering.

Lloyd Sundstøl i lykkeligere dager, før fylkesreformen slo ut firmaet hans.
Lloyd Sundstøl i lykkeligere dager, før fylkesreformen slo ut firmaet hans. Foto: Geir Hasle
Publisert Oppdatert

I begynnelsen av desember tok Lloyd Sundstøl med tungt hjerte sitt telemarksbaserte selskap til skifteretten og begjærte det konkurs. Årsak: Fylkene avlyste for mange oppdrag. Av ti ansatte er sju permitterte, resten er sagt opp. Det er en skjebne de deler med flere i bransjen for tiden. Hundrevis ble permittert i anleggsbransjen før jul, og fylkesreformen får skylden.

LEVERT TILBAKE

– Sånn går det når mange oppdrag trekkes tilbake. Reformen skaper et system som ikke har folk til oppgavene, sier Sundstøl, som ikke er like munter som vi er vant til. Til Anleggsmagasinet sier han dette:

– Nesten alt utstyr er levert tilbake. Vi må by på det vi vil ha igjen, og bygge opp igjen fra bunnen. Forhåpentligvis tar vi tilbake de sju permitterte etter hvert, antagelig i april.

– Men for tiden er det fortvilelse, både hos oss og mange andre i bransjen som sliter. Det er berg og dalbane, og tøft for familie og ansatte.

Skal klare det

Helmørkt er det dog ikke. Crusher var en suksessbedrift, og har fortsatt med seg investorer for å ta opp igjen vegrehabiliteringen med gjenbruk av asfaltmasse. Selskapet omsatte for nesten 27 millioner kroner i 2018. Det var ti millioner mer enn året før. Og i 2019 lå det an til enda mer.

Investorene er Hans Arne Flåto (Høgås Teknologipark) og Stian Rustad (24/7 Office). Det nye selskapsnavnet er Crusher Group med driverselskapet Crusher Norway.

– Det er nedtur nå, men det vi startet for 13 år siden skal videreføres. Vi skal klare dette, sier Lloyd Sundstøl.

Konsekvenser

I forbindelse med fylkesreformen skal 1850 stillinger fordelt på over 4000 vegvesenansatte overføres til regionalt valgt nivå. Altså fylkeskommunene. Drift og vedlikehold av 44.000 kilometer fylkesveger er fra nyttår overført fra Vegvesenet til fylkeskommunene. Og antallet fylker er redusert fra 18 til 11.

Adm. direktør Julie Brodtkorb i Maskinentreprenørenes Forbund (MEF) bekrefter at konsekvensene er store for anleggsbransjen.

Til Dagens Næringsliv har hun minnet om at reformen ble vedtatt våren 2017, men at samferdselsmyndighetene synes å tro at prosessen går av seg selv.

– Det gjør det ikke, sier Brodtkorb,

Oppgitt

Sist høst ble flere anbudsprosjekter trukket tilbake, og nye legges ikke ut. Årsaken er at Vegvesenet ikke har hatt kapasitet til å gjennomføre, og fylkeskommunene sto ikke klare til å ta over fra nyttår.

MEF–direktøren mener det er foruroligende, og er oppgitt over det som skjer.

Mange har god grunn til å mene det samme, store som små. For eksempel Risa AS, som måtte sende permitteringsvarsel til 200 av sine 500 ansatte. Og også AF Anlegg og Skanska Norge har varslet permitteringer.