Transit på frityrolje

Noen år etter stort sett alle andre: Ford har nå godkjent bruk av HVO i alle Transit nyttekjøretøyer med 2-liters EcoBlue dieselmotor.

Ford har testet HVO i sine 2.0-liters EcoBlue-dieselmotorer for å være sikre på at ingen motorendinger trengs.
Ford har testet HVO i sine 2.0-liters EcoBlue-dieselmotorer for å være sikre på at ingen motorendinger trengs. Foto: Ford
Publisert Oppdatert

– Ved å gjøre det mulig for våre varebiler å gå på drivstoff som er lagd av fossilfritt avfall kan vi tilby kjøretøy som vil forbedre luftkvaliteten. Det vil også redusere utslippene dramatisk. For oss som den største produsenten av nyttekjøretøy i Europa er dette en svært god nyhet, sier adm. direktør i Ford Motor Norge, Per Gunnar Berg.

90 prosent reduksjon

HVO (hydrert vegetabilsk olje - eller fornybar diesel) kan erstatte diesel og gjøre luftkvaliteten bedre. Sammenlignet med vanlig diesel kan HVO føre til at klimagassutslippene reduseres med 90 prosent. Kjøretøy som bruker det fossilfrie bærekraftige drivstoffet slipper ut mindre NOX og andre partikler enn andre dieselkjøretøy fordi drivstoffet verken inneholder svovel eller oksygen.

Flere selskap rundt i hele Europa samler i dag inn matolje fra restauranter, storkjøkken og skoler. Med EU-prosjektet RecOil ønsker Europakommisjonen å ytterligere øke innsamlingen, blant annet ved å samle inn matolje fra private husholdninger, for dermed å kunne øke produksjonen.

Lettere kaldstart

HVO består også av fornybart, ikke-spiselig fiskeolje og dyrefett. Det gjør at bilen starter lettere når det er kaldt ute.

Ford har testet HVO grundig i sine 2.0-liters EcoBlue-dieselmotorer for å være sikre på at det ikke er behov for å gjøre forandringer på motoren for å ta det i bruk. Serviceintervallene blir heller ikke påvirket ved bruk av det mer miljøvennlige drivstoffalternativet. Den fornybare dieselen er derfor godkjent for bruk på alle modeller med 2-liters EcoBlue dieselmotor, det vil si 2-tonns Transit, Transit Custom og 9-seteren Tourneo Custom.

HVO100 selges på flere utvalgte bensinstasjoner i Norge. HVO selges både som et helt rent biodrivstoff, og kan også blandes sammen med diesel. Tradisjonell fossil-diesel og HVO kan brukes om hverandre på bilen, men HVO som skal benyttes må være i henhold til europeisk standard EN15940.