Valgte rammestyrt tiptruck

Franzefoss Minerals i Hole fyller knuseren med en Bell B45E.

Her er Franzefoss sin B45E i ferd med å fylle knuseren på Hole i Bøverbru med kalkstein.
Her er Franzefoss sin B45E i ferd med å fylle knuseren på Hole i Bøverbru med kalkstein. Foto: Nasta
Publisert Oppdatert

For et år siden ble Bells rammestyrte tiptruck lansert. B45E har lastekapasitet på 25 kubikkmeter og maskinvekt på 33,3 tonn og en lastekapasitet på 44 tonn. Av denne typen lager Bell n større og en mindre versjon, B60E og B30E.

En kunde som har valgt å gå for firehjulstrekks-løsningen fra Bell er Franzefoss Minerals AS, skriver Nasta på sine hjemmesider. Maskinen har vært i drift siden oktober i 2019.

Fyller knuser

Ved deres anlegg i Hole i Bøverbru er B45E i produksjon daglig med å fylle knuser med masse. Uttaket i Hole skjer i dagbrudd.

Fakta: Bell B45E:

Lastekapasitet: 25 kubikkmeter
Maskinvekt: 33,3 tonn
Nyttelast: 44 tonn
Motoreffekt: 390 kW

Kalksteinen fra denne rene forekomsten benyttes til vassdragskalking og kalkfiller til ulike industriapplikasjoner. Anlegget i Hole leverer også pukkprodukter til lokale kunder i anleggsbransjen. Stedet ble etablert tilbake i 1940 som Hole Kalkverk, et kalkbrenneri som produserte murkalk. Siden 1980 har anlegget utviklet seg til en spesialisert kalkfillerprodusent og lokal pukkleverandør. Den lyse Holekalken er etterspurt hos flere mørtelprodusenter.

Her er Driftssjef Hans Martin Slåtsveen (fv), maskinfører Petter Unneberg og Vedlikeholdsleder Christian Dotsetsveen
Her er Driftssjef Hans Martin Slåtsveen (fv), maskinfører Petter Unneberg og Vedlikeholdsleder Christian Dotsetsveen Foto: Nasta

Godt fornøyd fører

Maskinfører Petter Unneberg trekker frem motor og drivverk og like rgodt at den bremser selv.

- Tipp-assist-funksjonen når jeg kommer til tippbjelken er også utrolig bra, kommenterer han.

Driftssjefen på anlegget, Hans Martin Slåtsveen bekrefter forteller at de i fjor tok avgjørelsen om å investere i en ny B45E 4×4. Maskinen ble levert i slutten av oktober 2019.

Produktiv

Han nevner drivstofforbruket og antall kjørte tonn på knuser som positivt. I tillegg trekker han frem maskinovervåkingssystemet Fleetmatic som han bruker for å få ståtid med og uten lass, alarmer, drivstofforbruk og all annen driftsdata som kan være med å forbedre produktiviteten.