Flere D'avino-dumperne til Norge

To av fire utstilte maskiner på dette standet blir med hjem til Machine Partner.

Ole-Kristian Bonstad har bestilt to av fire D'avino-maskiner på deres Bauma-stand, i tillegg til en nyhet som kommer til sommeren.
Ole-Kristian Bonstad har bestilt to av fire D'avino-maskiner på deres Bauma-stand, i tillegg til en nyhet som kommer til sommeren. Foto: Fredrik Saugstad
Publisert Oppdatert

Machine Partner AS har så vidt begynt som maskinimportør av D'avino-dumperne fra Italia med fire maskiner på norsk jord så langt.

Men maskinselger Ole-Kristian Bonstad kjører på, på Bauma hadde to av fire utstilte maskiner deres klistremerke på dumperkassa.

D12

D12 i forsterket og mer komfortabel utgave, på vei til Norge.
D12 i forsterket og mer komfortabel utgave, på vei til Norge. Foto: Fredrik Saugstad

Den ene er kjent fra før, men denne utgaven D12 er nå klar i bedre utgave. Hardox-stål i kassa, bedre førersete og varme i speil, for å nevne noe.

Med D12 har de akkurat rukket å gå opp løypa, så nå kommer neste modell.

DS60

Sitedumperen DS60 blir en nykommer i Norge med seks tonn nyttelast, 3,5 tonns egenvekt, Yanmar-motor og leddstyring.

Også denne skal får hvite skilt, det er målet til Machine Partner, opplyses det. Det satses på salg til utleieselskaper, det er der det største potensialet ligger.

– Maskinene vil gå som utleiedemo, forklarer Bonstad.

Sitedumperen DS60.
Sitedumperen DS60. Foto: Fredrik Saugstad

120TW til Dyrsku´n

Enda en nykommer i Norge blir Bauma-nyheten D'avino 120TW.

Maskinen ble avduket på messas første dag og maskinen er bestilt til Norge i juni. Planen er å vise den på Dyrsku´n.

D'avino 120TW ble lansert under Bauma.
D'avino 120TW ble lansert under Bauma. Foto: Fredrik Saugstad

Med 9,2 tonns nyttelast og 18 tonn totalvekt blir dette foreløpig den største dumperen de tar inn. Kassa tar seks kubikkmeter, mens esset i ermet er den romslige førerhytta med elektrisk svingbart sete. Man kan velge mellom Deutz eller Kohler-motorisering.

For øvrig har den samme styreopplegg som D12, enten krabbestyring, firehjulsstyring eller styring på framakselen som også har hydraulisk stabilisering.

Hardox-alternativ i kassa er tilgjengelig som option, takket være Norge og Machine Partner.
Hardox-alternativ i kassa er tilgjengelig som option, takket være Norge og Machine Partner. Foto: Fredrik Saugstad

Snur seg rundt for Norge

Det er Machine Partner som har etterspurt flere av komfortdetaljene på de utstilte modellenes om klimaanlegg, varme i speil, bedre støyisolering, Hardox-stål i kassa og bedre førersete. Og om det høres spesielt ut at en liten fabrikk snur seg rundt for en liten importør i et lite marked som Norge, er grunnen enkel ifølge Bonstad:

- Er en maskin god nok for det norske markedet, er den god nok for mange andre også.