Første Volvo ECR25 Electric i test

2,5-tonneren på lithiumion-batterier er satt til grøftegraving utenfor Paris.

Den franske entreprenøren Spac i Colas Group har tatt i bruk den første ECR25 Electric i en testfase.
Den franske entreprenøren Spac i Colas Group har tatt i bruk den første ECR25 Electric i en testfase. Foto: Volvo CE
Publisert Oppdatert

At det ble en fransk kunde som fikk teste den første Volvo ECR25 Electric, er kanskje ikke så overraskende siden maskinen er utviklet i Frankrike og skal produseres Belley i Frankrike.

Den første produksjonsklare maskinen skal fortsatt gå til K. Baugerød Anlegg i Oslo.

Testmaskinen vil bli brukt til grøftegraving på golfbanen Saint-Nom-la Bretèche utenfor Paris.

Og selv om en elektrisk minigraver selvsagt er mer aktuell i urbane strøk og i miljøer hvor man ikke vil ha eksosutslipp, passer den fint også her bedyrer Volvo i sin pressemelding.

Her graves de første meterne av en kunde med den første ECR25 Electric, Volvos testmaskin.
Her graves de første meterne av en kunde med den første ECR25 Electric, Volvos testmaskin. Foto: Volvo CE

- Når vi prater med håndmann i grøfta, trenger vi ikke å rope lenger, vi kan prate normalt med hverandre, forteller Alecandre Birot, maskinsjef i Spac.

I tillegg slipper man å puste inn eksosen påpekes det.

8-timers

Selv om prototypen av denne maskinen var helelektrisk med elektriske aktuatorer istedet for hydraulikk, drives hydraulikken av elektromotoren med strøm fra 48-volts litiumion-batterier. Volvo påstår at dette skal holde til åtte timers drift "ved typiske arbeidsoppgaver".

Den produksjonsklare maskinen vil være klar medio 2020, forteller Volvo.