Fornyet Hilux kommer i desember

Nye designelementer, bedre ytelser, bedre multimedia og Invincible-versjon som frir til både arbeid og fritid.

Toyota skal friste flere kunder med den oppgraderte Invinceble-versjonen.
Toyota skal friste flere kunder med den oppgraderte Invinceble-versjonen. Foto: Toyota
Publisert

Pressemelding fra Toyota:

Med ny design, 2.8-liters motor og forbedrede kjøreegenskaper på og av veien kombinert med bedre komfort, oppgradert utstyr og et utvidet modellutvalg, skal nye Hilux sikte seg inn på Europas voksende fritidsmarked.

Det er i tråd med de fleste andre pickupprodusenters vinkling.

Det er særlig toppmodellen Invincible som skal friste deg til å bruke Hilux også på fritiden.

- Vi forventer de første bilene til Norge i desember og vi kommer til å tilby både 2,4 og 2.8-liter fremover, forklarer Espen Olsen, informasjonssjef i Toyota Norge.

Bakluka på Invincible-versjonen levner ikke stor tvil om hva produsenten spiller på.
Bakluka på Invincible-versjonen levner ikke stor tvil om hva produsenten spiller på. Foto: Toyota

Den har egen styling og utstyr på premiumbil-nivå, uten å gå på akkord med Hilux-kvalitetene som har gitt nettopp navnet Invincible, forteller Toyota i pressemeldingen

Nå har alle Hilux-modeller med firehjulstrekk (Single Cab, Extra Cab and Double Cab) den samme 1-tonns lastekapasiteten og kan trekke henger på inntil 3.5 tonn.

Oppgraderte Hilux får både nye designelementer, ny motor og oppgraderte understell.
Oppgraderte Hilux får både nye designelementer, ny motor og oppgraderte understell. Foto: Toyota

Design og teknologi

Fronten på nye Hilux har fått en nytt design, selv man tydelig kjenner igjen dagens modell.

Toyota vil at pickupen skal ha en sterkere tilstedeværelse med det nye designet.
Toyota vil at pickupen skal ha en sterkere tilstedeværelse med det nye designet. Foto: Toyota

Men med en ny, tredimensjonal grill og frontfanger skal det gi pickupen en sterkere tilstedeværelse og et kraftfullt utseende, forklarer Toyota.

Nye LED-front- og baklykter, en ny slipt og svart finish på de 18" aluminiumsfelgene og tilskudd av tre nye eksteriørfarger - Emotional Red II, Dark Blue og Oxide Bronze metallic.

Nye skjermer

Det oppgraderte interiøret har en ny infoskjerm i instrumentpanelet, og en ny 8" skjerm i midtkonsollen med mekaniske knapper og vridere for enklere betjening. Det forbedrede multimedia-systemet har raskere software og skjermrespons, og har både Apple CarPlay® og Android Auto™ for integrasjon med smarttelefon.

Mye av det samme interiøret, men med noen nye detaljer.
Mye av det samme interiøret, men med noen nye detaljer. Foto: Toyota
Ny 8-tommersskjerm med Apple Car Play og Android Auto.
Ny 8-tommersskjerm med Apple Car Play og Android Auto. Foto: Toyota
Hilux har blitt forfinet samtidig som det skal være en skikkelig Hilux.
Hilux har blitt forfinet samtidig som det skal være en skikkelig Hilux. Foto: Toyota

Mer utstyr og JBL-anlegg

En mer omfattende utstyrsliste inkluderer nøkkelløs tilgang, startknapp, satellittnavigasjon, automatisk klimaanlegg, parkeringssensorer foran og bak og et JBL Premium lydanlegg med ni høyttalere, en 800W 8-kanals forsterker og CLARi-Fi-teknologi.

Toyota skal ha satset mer på eksklusivitet i den nye Hilux-familien med mer ekstrautstyr som skal la kundene skreddersy bilene etter ønske og behov. Disse inkluderer blant annet sportsstativ, låsing av bakluken, hardtop og 12-volts-uttak på planet.

2,8-literen

Motor-utvalget har blitt utvidet med en ny og kraftigere 2.8-liters dieselmotor med 204 hestekrefter. ( *NEDC korrelert, i påvente av endelig typegodkjenning)

Det kan løfte pickupen opp over noen av konkurrentene, i iallefall på arket.

Forbruk og hastighet

Med 500 Nm dreiemoment akselererer den nye motoren Hilux til 100 på 10 sekunder (2.8 sekunder raskere enn den nåværende 2.4-literen), med et gjennomsnittlig drivstofforbruk på 0,78 l/mil og CO2-utslipp på 204 g/km, skriver Toyota.

Den nye 2.8-liters motoren blir tilgjengelig i Extra Cab og Double Cab-modellene, da med valget mellom en 6-trinns manuell girkasse og en 6-trinns automatisk girkasse, begge i kombinasjon med firehjulstrekk.

Nye LED-front- og baklykter.
Nye LED-front- og baklykter. Foto: Toyota
Nye LED-front- og baklykter.
Nye LED-front- og baklykter. Foto: Toyota

For ingeniørene var det et mål å bevare de gode offroad-egenskapene til Hilux, samtidig som de forbedret komforten på vanlig vei.

Det er fortsatt karosseri-på-ramme-arkitektur, som skal tåle vridningskrefter bedre og over tid.

Justerte støtdempere både foran og bak, bladfjærer med ny design og nye foringer sørger sammen for bedre komfort med mindre påvirkning fra ujevnheter som hull og kanter.

Offroad-egenskapene skal ha blitt ytterligere forbedret av en ny elektronisk differensial som repliserer effekten til en mekanisk differensial (på 2WD-modeller), lavere motorhastighet på tomgang, ned fra 850 til 650 omdreininger, en finjustert gassrespons som gir sjåføren bedre kontroll og en ny dekkvinkelmonitor.

Invincible

Toppmodellen, Invincible, er tilgjengelig som Extra Cab og Double Cab og skal fri til både arbeids- og fritidsformål.

Eksteriørstylingen i Invincible-graden inkluderer blant annet grill, støtfanger, dørhåndtak, hjul og bakluke med unik design.

Inni bilen bygger Invincible videre på High-graden, med eksklusiv informasjonsskjerm, svarte metallic og svarte krom-detaljer og til og med nøkkel-løs tilgang.

I Double Cab er innstegslistene til dørene både foran og bak opplyste og tofargede seter trukket i perforert skinn.

Salget av nye Hilux starter i juli i Øst-Europa og i oktober i Vest-Europa.