Kuttet anleggsutslipp med 100 000 tonn CO2

Godt samarbeid mellom Bane NOR, Norconsult og Veidekke har kuttet utslippene med 100 000 tonn CO2 under byggingen av det nye dobbeltsporet.

Godt miljøarbeid er avhengig av gode fagfolk og god dialog mellom byggherre og entreprenør. Her gir Lars Evensen Paulsud og Magnhild Torper fra Veidekke Anlegg en albuehilsen med Katrine Bakke (miljørådgiver Norconsult) og Håvard Kjerkol (miljøleder Bane NOR).
Godt miljøarbeid er avhengig av gode fagfolk og god dialog mellom byggherre og entreprenør. Her gir Lars Evensen Paulsud og Magnhild Torper fra Veidekke Anlegg en albuehilsen med Katrine Bakke (miljørådgiver Norconsult) og Håvard Kjerkol (miljøleder Bane NOR). Foto: Marianne Henriksen, Bane NOR.
Sist oppdatert

Å bygge jernbane er ikke utslippsfritt, selv om selve togtrafikken er det.

Det har Bane NOR fokus på, skriver de i en pressemelding. Og derfor er det satt et ambisiøst mål for de kommende årene:

Klimautslippene fra jernbanebygging skal reduseres med 40 prosent innen 2030.

Her ses et av Bane NORs anleggsområder ved Nedre Strøm i Drammen. Det ligger tett på eksisterende Vestfoldbane. Her bygges det en kulvert og en løsmassetunnel, som vil møte Drammenstunnelen som nå bygges i Strømsåsen.
Her ses et av Bane NORs anleggsområder ved Nedre Strøm i Drammen. Det ligger tett på eksisterende Vestfoldbane. Her bygges det en kulvert og en løsmassetunnel, som vil møte Drammenstunnelen som nå bygges i Strømsåsen. Foto: Foto:Magnus Skattberg, Veidekke

Overgår forventningene

Allerede nå er jernbanens utbyggingsprosjekter på god vei mot målet. Arbeidet som pågår i Drammen, er et eksempel på det.

Her har samarbeidet mellom utbygger Bane NOR, rådgiver Norconsult og entreprenør Veidekke ført til en stor reduksjon i klimautslippene.

Prosjektet bygger ny jernbane fra Drammen stasjon til Kobbervikdalen. Når denne strekningen står ferdig i 2024, er det et sammenhengende dobbeltspor mellom Oslo og Tønsberg.

– Bane NOR går foran og tar et tydelig ansvar for å redusere klimautslippene, gjennom krav til bruk av fossilfritt drivstoff og mer miljøvennlige materialer. Bane Nor er blant de første utbyggerne som innfører så omfattende krav på større anleggsprosjekter, sier Lars Evensen Paulsrud, miljøsjef i Veidekke.

Lars Evensen Paulsrud, miljøsjef i Veidekke Anlegg, viser her fram vannrensingsanlegget ved anleggsplassen. Alt vann som påvirkes av anleggsarbeidene skal renses før påslipp til Drammen kommunens overvannsnett og utslipp til Drammenselva
Lars Evensen Paulsrud, miljøsjef i Veidekke Anlegg, viser her fram vannrensingsanlegget ved anleggsplassen. Alt vann som påvirkes av anleggsarbeidene skal renses før påslipp til Drammen kommunens overvannsnett og utslipp til Drammenselva Foto: Marianne Henriksen, Bane NOR.

Trodde på 8 prosent, men nærmer seg 25 prosent

Bane NORs miljøleder, Håvard Kjerkol.
Bane NORs miljøleder, Håvard Kjerkol. Foto: Marianne Henriksen, Bane NOR.

Miljøleder Håvard Kjerkol i Bane NOR mener resultatene kommer av en stor vilje til å tenke klimavennlig.

– Da vi innførte klimakravene i 2019 trodde vi på en åtte prosents reduksjon i dette prosjektet. Nå ligger vi an til å kutte 25 prosent totalt, og opptil 75 prosent i enkelte delprosjekt. Veidekke har langt overgått kravene vi stilte dem, sier Kjerkol.

Her sjekker miljørådgiverne fra entreprenør og byggherre om QR-koden viser databladet til kjemikaliene i kannene. Det er QR-kode på alle kjemikalier og maskiner for at kontrollen på byggeplass skal være enklere.
Her sjekker miljørådgiverne fra entreprenør og byggherre om QR-koden viser databladet til kjemikaliene i kannene. Det er QR-kode på alle kjemikalier og maskiner for at kontrollen på byggeplass skal være enklere. Foto: Marianne Henriksen, Bane NOR

Prosjektet slipper ut like mye som en liten by

Det totale utslippskuttet i prosjektet tilsvarer det årlige CO2-forbruket til alle innbyggere i en mindre by som Kongsvinger, Egersund eller Mandal (ca. 11 400 personer/4300 norske husstander).

Slik har de gjort det

Det er særlig fire faktorer som bidrar til den store reduksjonen:


• Det bygges med mindre materialer (betong og stål) enn planlagt, uten at dette går ut over styrken i konstruksjonene. Veidekke har kommet frem til løsninger som minsker den forventede bruken av sement, i enkelte av de store konstruksjon med opptil 75 prosent.

• Bane NOR krever bruk av lavkarbon betong (type A) – betongen som avgir minst CO2.

• Det er satt krav til hvilke typer stål som skal benyttes – disse skal være blant de minst forurensende.

• Maskinparken inne på anleggsområdet går på biodiesel, ikke fossile drivstoff som bensin eller diesel. Under planlegging av jernbaneprosjekter er kutt i klimautslipp et viktig tema. Her jobber Bane NORs prosjektgruppe sammen med en rådgivergruppe for å kartlegge hvor og hvordan den nye jernbanen skal bygges – for å finne de beste løsningene for lokalsamfunnet, regionen og jernbanen.

– Vi har holdt fokus på klimavennlige alternativer under hele planleggingsløpet, forteller miljørådgiver Katrine Bakke i Norconsult.