NCC på Færøyene: Starter andre fase

Dermed har NCC 200 ansatte og to undersjøiske tunneler i produksjon på Færøyene.

Tunnelpåhugg Gamlarætt på Streymoy.
Tunnelpåhugg Gamlarætt på Streymoy. Foto: NCC
Publisert Oppdatert

Etter at NCC i juni skjøt gjennomslagssalven i den 11,2 km undersjøiske Eysturoytunnelen, er arbeidet med andre tunnelen i entreprisen igangsatt:

Sandoyartunnelen som skal bygges under fjorden fra Gamlarætt på Streymoy til Traðardalur på Sandoy.

Tunnelpåhugg etablert

– Tunnelpåhugg på Sandoy er allerede etablert, og vi jobber nå med tunnelforskjæringen på Gamlarætt der tunnelen starter på Streymoy. Selve tunneldrivingen vil foregå fra begge sider fra Sandøy er vi allerede igang og fra Gamlarætt starter vi i august, forteller prosjektleder Alf Helge Tollefsen i NCC Infrastructure.

Prosjektleder Alf Helge Tollefsen i NCC Infrastructure.
Prosjektleder Alf Helge Tollefsen i NCC Infrastructure. Foto: NCC

Når Sandoytunnelen står ferdig vil den - i likhet med Eysturoytunnelen - bidra til sikrere veier og redusert reisetid til hovedstaden Tórshavn - og knytte Sandoy og dens rundt 1300 innbyggere, sammen med Færøyenes infrastruktur.

Jobber på to undersjøiske tunneler

Samtidig produksjonI Eysturoytunnelen gjenstår nå innredningsarbeider som vil pågå fram til den skal stå ferdig på nyåret i 2021. Drivingen av Sandoyartunnelen skal pågå fram til 2022, og med planlagt ferdigstillelse to år senere.

Dermed har NCC to tunnelprosjekter i samtidig produksjon på øyriket.

Tunnelpåhugg Traðardalur på Sando.
Tunnelpåhugg Traðardalur på Sando. Foto: NCC

– For tiden er vi inne i prosjektets mest hektiske periode. Vi har avsluttet drivingen av Eysturoytunnelen og startet drivingen av Sandoyartunnelen fra to stuffer. Samtidig pågår vannsikring av Eysturoytunnelen. Tunneldriverne flyttes over på Sandoyartunnelen samtidig som nytt mannskap kommer inn for å forestå vannsikringen. Det nye elementet på Sandoyartunnelen er at vi er avhengig av ferge for å komme til Sandøy, sier Tollefsen.

Døgnet rundt

Prosjektet drives av dyktige fagarbeidere, tre utskutte anleggskontorer og én hovedadministrasjon. Arbeidene går døgnet rundt med åtte skift på tunneldriving og fire skift på vannsikring og innredning.

200 arbeidere i sving

To samtidige tunnel-prosjekter gjør også at NCC og UE vil ha opp mot 200 antall personer i arbeide på Færøyene, fordelt på fem anleggslokasjoner på øyene.