Hever Ryfast-kontrakt med bompengeselskap

Går umiddelbart i gang med å forberede en ny anbudskonkurranse etter store forsinkelser og dårlig kvalitet.

Tunnelåpningen på Solbakk i Ryfylke.
Tunnelåpningen på Solbakk i Ryfylke. Foto: Statens vegvesen
Publisert

Statens vegvesen hever kontrakten med selskapet Tecsidel som leverandør av systemet for bompengeinnkreving i Ryfast. Årsaken er de store forsinkelsene fra leverandørens side.

Ryfast-prosjektet består av Ryfylketunnelen (åpnet 30. desember 2019), Hundvågtunnelen og Eiganestunnelen (åpnet 22. april 2020). Etter en anbudsrunde ble Tecsidel tidlig i 2019 valgt som leverandør av løsning for bompengeinnkreving i prosjektet. Bompengeinnkrevingen skulle ha startet da tunnelene åpnet.

- Vi hever kontrakten på grunn av vesentlige forsinkelser fra leverandørens side. Årsakene til forsinkelsene er at Tecsidels leveranser har holdt for dårlig kvalitet. De tekniske utfordringene har blant annet bestått i at kameraene ikke har vært nøyaktige nok i avlesning av bilskilt, det er problemer med programvareoppdateringer i systemet, og kamerablitsene har også vist seg å ikke være vanntette, sier avdelingsdirektør Per Roald Andersen i Statens vegvesen.

For å begrense den videre forsinkelsen så mye som mulig går Statens vegvesen umiddelbart i gang med å forberede en ny anbudskonkurranse.

- Leverandøren har hatt god tid til å løse problemene, men har fortsatt ikke klart å levere det de har forpliktet seg til i kontrakten. Derfor hever vi kontrakten og setter umiddelbart i gang arbeidet med å skaffe en ny leverandør, sier Andersen.

Fakta om Ryfast-prosjektet

Ryfastprosjektet er fem ulike tunnel- og veiprosjekt som har pågått parallelt siden 2012. Det er bygd i alt 52,8 km tunneler og 5 km vei i dagen. Ryfylketunnelen åpnet for trafikk 30.12.2019. Når de to siste tunnelene, Hundvågtunnelen (siste del av Ryfast) og Eiganestunnelen åpnet 22.04. 2020 er hele Ryfast-prosjektet ferdigstilt.

  • Ryfylketunnelen fra Hundvåg i Stavanger til Solbakk i Ryfylke er verdens dypeste veitunnel ned til 292 meter under havnivå. Den er 14,4 km lang.
  • Rv13 Hundvågtunnelen er 5,7 km lang og går ned til 95 meters dyp.
  • E39 Eiganestunnelen er 3,7 km lang. Den erstatter dagens E39 gjennom Stavanger sentrum.

Tunnelene erstatter to riksvegferjesamband mellom Ryfylke og Nord-Jæren.

Kostnadsramme for prosjektet er 11.8 milliarder (2020-kroneverdi).