23948sdkhjf
Logg inn eller opprett for å lagre artikler
Få tilgang til alt innhold på Tungt
Ingen binding eller kortopplysninger kreves
Gjelder kun personlig abonnement.

Droner erstatter ikke de fryktløse

Vegvesenet har åtte bruinspektører som klatrer til topps med stål i bein og armer for å sjekke om bruene er i fin form.

I Norge må rundt 17.000 bruer inspiseres hvert femte år. På 50 av dem er det behov for klatrende inspektører.

Klatrerne må være i god form: Det blir mange trappetrinn opp i løpet av noen dager. Tårnet på brua kan ligge 100 meter over vegbanen, og alle må bære 30-40 kilo med tau og utstyr.

Fort høydevant

Speil, kamera og rissviddemåler er noe av det de bruker for å sjekke helsetilstanden på brubetongen. Det viktigste å inspisere på brutårnene er kabler og innfestinger.

Jonas Bakke Wielgosz i Vegdirektoratet, som til daglig jobber med bruforvaltning, var og inspiserte bruer for første gang i sommer:

– Det var morsomt å være med på dette, selv om det var litt høy puls i starten. Det verste var å gå over kabelen, men man blir overraskende fort vant til høyden. Vi jobbet sju dager i strekk, så da var vi litt slitne siden vi går trappa opp til brutårnet mange ganger pr dag.

Til topps på 14 bruer

I år skal 14 av de 50 bruene inspiseres, deriblant Sotrabrua og Stordabrua. Nå står bare Hardangerbrua igjen, og den tas i høst.

– Droner kan gi et bra overblikk over konstruksjoner, men kan ikke erstatte klatrere. Det holder ikke bare å se ting, vi må berøre fysisk, og banke med hammer. Hvis vi ser noe på et dronebilde må vi uansett opp for å sjekke, sier Wielgosz.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.109