Droner erstatter ikke de fryktløse

Vegvesenet har åtte bruinspektører som klatrer til topps med stål i bein og armer for å sjekke om bruene er i fin form.

Kabler og innfestinger er det viktigste å inspisere på brutårnene.
Kabler og innfestinger er det viktigste å inspisere på brutårnene. Foto: Ali Ashtari/Statens vegvesen
Publisert Oppdatert

I Norge må rundt 17.000 bruer inspiseres hvert femte år. På 50 av dem er det behov for klatrende inspektører.

Klatrerne må være i god form: Det blir mange trappetrinn opp i løpet av noen dager. Tårnet på brua kan ligge 100 meter over vegbanen, og alle må bære 30-40 kilo med tau og utstyr.

Fort høydevant

Speil, kamera og rissviddemåler er noe av det de bruker for å sjekke helsetilstanden på brubetongen. Det viktigste å inspisere på brutårnene er kabler og innfestinger.

Jonas Bakke Wielgosz i Vegdirektoratet, som til daglig jobber med bruforvaltning, var og inspiserte bruer for første gang i sommer:

– Det var morsomt å være med på dette, selv om det var litt høy puls i starten. Det verste var å gå over kabelen, men man blir overraskende fort vant til høyden. Vi jobbet sju dager i strekk, så da var vi litt slitne siden vi går trappa opp til brutårnet mange ganger pr dag.

Til topps på 14 bruer

I år skal 14 av de 50 bruene inspiseres, deriblant Sotrabrua og Stordabrua. Nå står bare Hardangerbrua igjen, og den tas i høst.

– Droner kan gi et bra overblikk over konstruksjoner, men kan ikke erstatte klatrere. Det holder ikke bare å se ting, vi må berøre fysisk, og banke med hammer. Hvis vi ser noe på et dronebilde må vi uansett opp for å sjekke, sier Wielgosz.