Første gang vist for publikum:

Huddig Tigon Technology

Huddig med fullhybrid som skal gi 30 prosent mer effekt enn vanlig dieselmotor. Tigon er navnet på teknologien.

Huddig har laget en fullhybrid maskin ut av sin 1060-modell. Foto: Fredrik Saugstad
Huddig har laget en fullhybrid maskin ut av sin 1060-modell. Foto: Fredrik Saugstad
Sist oppdatert
Vi tenker Tesla i entreprenørverdenen.
Daniel Majgren, International Sales / Marketing manager.

Ved å kombinere dieseldrift og eldrift, generer og regenerer den energi. Det skal gi høyere virkningsgrad og bedre ytelser samtidig som forbruket blir lavere, i følge den svenske produsenten selv.

Det er første gangen maskinen vises på en messe etter lanseringen i april.

Diesel-elektrisk

Dieselmotoren driver tre elektriske motorgeneratorer som i sin tur driver pumpene for arbeidshydraulikk. EMG-enhetene kan lade et litiumbatteri. Det er også mulig å booste effekten ved å kombinere dieselmotoren og batteriet.

Fremdrift og arbeidshydraulikk kan også kjøres på ren eldrift. I følge Daniel Majgren, markedssjef i Huddig, kan man kjøre to timer på ren eldrift ved fulladet batteri. I tillegg kan maskinen kjøres på nettstrøm og lades via kabel som en plug-in-hybrid.

Her kan man tenke miljø, men også arbeidsmiljø i forhold til støy og utslipp, særlig innendørs kanskje.

Les også:

Fullhybrid fra Hitachi

Denne saken ble første gang publisert 02/06 2015, og sist oppdatert 06/04 2017