Hydrogendrevne maskiner fra 2023

Hyundai Construction Equipment skal sammen med Hyundai Motors utvikle verdens første hydrogendrevne anleggsmaskiner.

Hyundai tar sikte på hydrogen som drivstoff i mellomstore og store beltegravere til å begynne med, i tillegg til gaffeltrucker..
Hyundai tar sikte på hydrogen som drivstoff i mellomstore og store beltegravere til å begynne med, i tillegg til gaffeltrucker.. Foto: HCEE (illustrasjonsfoto)
Publisert

I 2020 skal Hyundai Construction Equipment (HCE) starte utviklingen av hydrogendrevne beltegravere med mål om masseproduksjon og distribusjon i 2023.

Teknologien med hydrogen brenselceller vil være mer kompatibel med større anleggsmaskiner på grunn av at det er langt enklere med kapasitetsøkning enn med litium batterier.

Kommentaren fra den norske importøren var kort men positiv:

- Det blir meget spennende, det kan jeg si, kommenterte Finn Thrane Johansen, daglig leder i EMSG Norge AS.

18.februar signerte HCE og Hyundai Motor Group og Hyundai Mobis en avtale om å sammen utvikle anleggsmaskiner med hydrogen brenselcelle de neste fem årene.

Foto: 18.februar ble avtalen signert mellom Hyundai Construction Equipment, Hyundai Material Handling, Fuel Cell Business Division, Hyundai Motor Company og Hyundai Mobis. Fra venstre ser vi 1: Kim Seung-han, Head of Development Center, (R&D, Vice President) at Hyundai Construction Equipment, 2: Geum Yeong-beom, head of the Fuel Cell Business Division (executive director) at Hyundai Mobis, 3: Hwang Jong-hyeon, director of the Hyundai Material handling R&D Department (Vice President) at Hyundai Construction Equipment, 4: Park Soon-chan, head of the Fuel Cell Business Division (executive director) at Hyundai Motor Company.

Gravere og gaffeltrucker

Det skal være snakk om medium til store beltegravere og gaffeltrucker. Hyundai Motors og Hyundai Mobis skal designe og produsere hydrogen brenselcelle-systemer, inkludert power packs, mens Hyundai Construction Equipment skal designe og produsere selve maskinene.