Dirigerer gærninger

Bilistenes intoleranse for vegarbeid er på høygir. Nesten–ulykkene, der trafikkdirigenter må hoppe unna, skjer ukentlig.

Louise Hedstrøm i Veiarbeiderne AS synes ikke storbyens til tider kaotiske trafikkbilde gir bilistene rett til ubehagelig og mange ganger livsfarlig oppførsel.
Louise Hedstrøm i Veiarbeiderne AS synes ikke storbyens til tider kaotiske trafikkbilde gir bilistene rett til ubehagelig og mange ganger livsfarlig oppførsel. Foto: Geir Hasle
Publisert

Louise Hedstrøm i oslobedriften Veiarbeiderne AS tenker på de nesten 40 trafikkdirigentene hun er personalsjef for, og alle deres mange kolleger. Det hender hun får smake på bilistenes hensynsløshet selv også, når hun er ute og dirigerer.

– Folk kjører som gærninger forbi vegarbeidsstedene, og aller verst er det i Oslo, sier hun.

Dirigent på panseret

Noen ganger handler det om uoppmerksomhet skapt av mobiltelefonhåndtering. Andre ganger, og verre, er det når bilførere med vilje forsøker å sneie trafikkdirigenten. Begge deler kan Hedstrøm berette om.

– Bilistene tar ikke hensyn til skiltingen og de fleste kjører for fort. Dette gjelder faktisk generelt.

Noen ganger blir situasjonen bisarr og skremmende, som da en kvinne kjørte med en dirigent på panseret. Kvinnen stoppet ikke før etter noen hundre meter, mens dirigenten ropte og skrek. Kvinnen bare smilte, og kjørte videre straks dirigenten kom seg av panseret. Mange trafikanter var vitne til opptrinnet, men ingen brydde seg.

– Det er helt utrolig hvordan noen mennesker kan oppføre seg, mener Hedstrøm.

Groteske holdninger

Eksemplene er ikke enkeltstående, de er mange. Folk ser ut til å være mer villige enn noen gang til å ta sjanser på vegarbeidernes vegne.

– Alder eller kjønn spiller ingen rolle, og det er ganske groteskt å se holdningene. Skjellsord og trusler hagler og fingeren vises.

Nei, det virker ikke som alle holdningskampanjene og slagord som «I vegen for deg» har fungert. Respektløsheten blomstrer.

Ille i Oslo

Mye av problemet er et oslofenomen. Der Louise Hedstrøm og kollegene hennes får hyggelige kommentarer og takksigelser i for eksempel Hedmark, er bildet helt annerledes i hovedstaden.

– I Oslo er det rett og slett blitt ille, sier personalsjefen.

– Det er forståelig at det til tider kaotiske trafikkbildet i Oslo kan gjøre bilister irritable og sinte. Men det gir ingen rett til ubehagelig og mange ganger livsfarlig oppførsel mot de som er satt til å løse trafikkflokene. Ikke skyt pianisten, oppfordrer Hedstrøm.

Lå i koma

Det snakkes mye blant trafikkdirigentene. Særlig etter en påkjørsel i Lillestrøm for et års tid siden. Dirigenten ble innlagt på Ullevål med alvorlige hodeskader, og lå i koma i lang tid. Bilføreren ble siktet i saken.

– Jeg kan forstå at enkelte vegrer seg mot å dirigere trafikk i osloregionen, sier Hedstrøm. Hun ønsker mer fokus på vegarbeidsskilting på alle trafikkskoler. Kanskje et ris bak speilet ute ved arbeidsstedene også. Hva med for eksempel kameraovervåking eller politikontroller?

Fiende nr. én

Veiarbeiderne AS får full støtte fra Vegvesenet og entreprenørhold. Arild Eckhoff i Isachsen Anlegg har 46 års erfaring med arbeid langs veg, og er nå ansvarlig for all trafikkomlegging og plan på E16–strekningen Sandvika-Hønefoss.

– Det viktigste tiltaket vi gjør, er å få trafikantene til å senke farten. Høy fart er fiende nr. én, sier Eckhoff.

– Min erfaring er at de som kjører den samme strekningen nærmest på autopilot hver dag, tar minst hensyn. De durer på i samme farten de er vant til, og det tar gjerne noen dager før de «oppfatter» at det pågår vegarbeid.

Eckhoff har erfart at det ikke er smart å sette ut skilt eller varsler om pågående vegarbeid før maskinene faktisk er i sving.

– Det er først når de ser arbeid pågår at de reagerer. Vi har også erfart at det fungerer best om vi i tillegg til skilt snevrer inn vegbanen, slik at trafikantene fysisk tvinges til å redusere farten.