23948sdkhjf

Jan Tores niende JCB

Bergheim Snøservice setter inn tyngre skyts mot neste sesongs snøfall.

Maskinen kommer til å gå langs vei i snørydding med u-plog og skuffe og trenger både ekstra krefter til å skyve med u-plog i tillegg kommer lastehøyden godt med når man skal laste snø på bilen med seks kubikkmeters skuffe.

– Vi har savnet ekstra krefter slik vi kjører, forklarer daglig leder Jan Tore Bergheim bak spakene på deres niende JCB.

Cummins og high lift

Dette er den første maskinen av denne typen maskinselger Henning Sagholen og Rosendal Maskin leverer i Norge. JCB 435 S HL på 16 tonn (slik denne står) har større motor, 25 centimeter høyere løft (HL – high lift), 10 tonns tipplast og hastighet på 48 km/t.

Under motorlokket sitter en 6,7-liters Cummins QCB på 230 hestekrefter og den har seks gear og lock-up.

Maskinføreren kan nyte 68 desibels støynivået i Command Plus-hytta med AC, varme i speil, luftfjæring, kjøling og varme, på førersete i delskinn, styrespak med kjøring av 3. og 4.-funksjon på spak, constant flow og 360-grader LED-pakke.

Keramisk lakkbeskyttelse

At den flunka nye maskinen skinner i påskesola er kanskje som ventet, men denne kommer til å skinne ekstra kraftig forklarer Raymond Larsen i Nanopro System. Karosseri, frontvinduene, motorrom, felger og lastermene har fått keramisk lakkbeskyttelse og har fått en glasert, hardere og mer motstandsdyktig overflate.

Regndråpene kommer bare til å skli av og den tåler bedre UV-stråling, salt og annet klin en maskin blir utsatt for.

– Beskyttelsen har en tykkelse på 600 my og på en slik maskin skal det vare i to år forklarer Larsen.

Han merker at flere ønsker å beskytte lakken på maskiner og tror det har med gjenkjøpsverdien å gjøre.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.174