Knuste og kjørte bort 33.000 tonn

Statens vegvesen og entreprenøren Peab anlegg får skryt for arbeidet med å bytte ut det nedslitte betongdekket på E6 nord for Gardermoen.

Regiondirektør John Landdin i Peab, prosjektleder Åge Brudseth, vegdirektør Ingrid Dahl Hovland, byggeleder Jens Ivar Fjellhaug, prosjektleder i Peab Torfinn Dahl, statssekretær John-Ragnar Aarset og leder i transportselskapet Nortransport Per Jørgen Melnes markerte gjenåpningen av E6 nord for Gardermoen.
Regiondirektør John Landdin i Peab, prosjektleder Åge Brudseth, vegdirektør Ingrid Dahl Hovland, byggeleder Jens Ivar Fjellhaug, prosjektleder i Peab Torfinn Dahl, statssekretær John-Ragnar Aarset og leder i transportselskapet Nortransport Per Jørgen Melnes markerte gjenåpningen av E6 nord for Gardermoen. Foto: Statens vegvesen
Publisert

Tidlig mandag morgen åpnet Statens vegvesen europavegen for trafikk i begge retninger etter en anleggsperiode på til sammen 11 måneder fordelt over to sommerhalvår.

33.000 tonn betong

I løpet av perioden har entreprenøren knust og kjørt bort 33.000 tonn betong. På det meste har 40 årsverk og 30 anleggsmaskiner vært i sving i E6 prosjektet.

Peab får skryt

Entreprenøren Peab har sammen med Vegvesenet hatt svært god framdrift gjennom anleggsperioden. Åpningen mandag skulle etter planen skjedd 30 oktober.

- Peab har organisert jobben på en svært effektiv måte. Med 22.000 biler i døgnet på andre siden sikringsblokkene, har entreprenøren rigget prosjektet slik at mann og maskiner har fått gjort jobben svært effektivt. Det har også vært et svært godt samarbeid mellom entreprenør og Vegvesen i prosjektet, sier Fjellhaug.

Slik ser strekningen ut etter åpning.
Slik ser strekningen ut etter åpning. Foto: vegvesenet

Skryt fra vegdirektøren

For vegdirektøren er det musikk i ørene når sluttkostnaden ser ut til å ende 60 millioner (-30 prosent), lavere enn prognosen på 202 millioner kroner i totale prosjektkostnader.

For den summen slipper E6 trafikken å kjøre 6,6 kilometer og høre den jernbanelignende dunkingen fra fugene mellom betongdekkeelementene fra 1989.

Ingen skader

Prosjektleder Torfinn Dahl og Peab kan også vise til ingen alvorlige HMS-hendelser.

- Det er svært viktig for oss, sier Dahl.

Dahl og Peab startet arbeidet med å bytte ut de første 3,1 kilometerne i mai 2019 fra Jessheim Nord til Hauerseter. Runde to med nye 3,5 kilometer fra Hauerseter til Mogreina startet i mai 2020.