"Kanskje den mest komplekse entreprisen"

Skanska har signert kontrakt med Hordaland fylkeskommune ved Bybanen Utbygging om 1200 meter lang fjelltunnel under Haukeland sykehus.

Kontrakten inneholder i tillegg til 1200 meter lang tunnel, stasjonshall, sjakter og sjøfylling i Store Lungegårdsvann.
Kontrakten inneholder i tillegg til 1200 meter lang tunnel, stasjonshall, sjakter og sjøfylling i Store Lungegårdsvann. Foto: Bybanen AS
Publisert Oppdatert

Skanska har signert kontrakt med Hordaland fylkeskommune ved Bybanen Utbygging om bygging av parsell D12 Fløen – Kronstad.

Kontrakten har en verdi på ca 982 millioner kroner og inngår i ordrereserven for andre kvartal.

Parsellen Skanska skal bygge er en del av Byggetrinn 4 av Bybane-prosjektet i Bergen som strekker seg fra Fyllingsdalen til sentrum av Bergen.

Snitt av stasjonsområdet i tunnelen under Haukeland.
Snitt av stasjonsområdet i tunnelen under Haukeland. Foto: Bybanen AS

Komplekst under Haukeland

Parsellen mellom Fløen og Kronstad er kanskje den mest komplekse entreprisen i Bybane-utbyggingen og innbefatter bygging av en 1200 meter lang fjelltunnel under Haukeland sykehus, stasjonshall og sjakter i fjell og ferdigstilling av sjøfylling i Store Lungegårdsvann.

Prosjektet innbefatter også en betydelig andel arbeider med omlegging og etableringa av ny infrastruktur, rivningsarbeider av både bygninger og konstruksjoner og bygging av flere nye store betongkonstruksjoner.

Prosjektdirektør Roger Skoglie i Bybanen Utbygging (t.v.) og Konserndirektør Skanska Anlegg Steinar Myhre
Prosjektdirektør Roger Skoglie i Bybanen Utbygging (t.v.) og Konserndirektør Skanska Anlegg Steinar Myhre Foto: Skanska

Elektriske maskiner, biodrivstoff og lavkarbobetong

Prosjektet har høye ambisjoner på bærekraft og vil gjennomføre en rekke tiltak for å redusere klimagassutslipp, deriblant biodrivstoff, elektriske maskiner og lavkarbon betong.

Prosjektet blir sertifisert i henhold til CEEQUAL nivå Very Good. CEEQUAL er en global sertifiseringsordning for bærekraft i anleggsprosjekter.

Byggestart blir i juni 2019 og prosjektet skal være overlevert til byggherren i februar 2022.