Kubotas nye 8-tonner

Kubota [email protected] blir en meget viktig maskin for importøren og produsenten

Kubotas nye 8-tonner er akkurat ankommet Norge.
Kubotas nye 8-tonner er akkurat ankommet Norge. Foto: Kubota
Publisert Oppdatert

Kubotas nye 8-tonner ble vist frem på Bauma i april, nå er den første maskinen ankommet Norge.

Kubota [email protected] har ny motor, motorstyring, motvekt og hydraulikk.

- Vi fikk den første maskinen denne uka og rakk derfor ikke å få den med på Dyrsku`n, forklarer Jan Tore Nybakk, prosjektansvarlig i Hymax.

Ifølge Kubota skal hydraulikksystemet nå gi en mer presis kjøreopplevelse.
Ifølge Kubota skal hydraulikksystemet nå gi en mer presis kjøreopplevelse. Foto: Kubota
StegV-motor med et DPF-system som renser seg selv.
StegV-motor med et DPF-system som renser seg selv. Foto: Kubota

Men at maskinen er viktig for Kubota-importøren levner han liten tvil om.

- [email protected] er Kubotas største maskin,og er derfor meget viktig både for Hymax og Kubota fabrikken, minner han om.

Kubota [email protected] - forbedringer:

StegV-motor med DPF-system med automatisk regenerering av dieselpartikkelfilter.
6000 timers bytteintervall på filter.
Optimalisert motorstyring som gir lavere forbruk
Økt motvekt gir bedre stabilitet
Oppgradert hydraulikk gir mer presis kjøreopplevelse

Populær maskin

8-tonneren ble vist på Bauma med knekkbom.
8-tonneren ble vist på Bauma med knekkbom. Foto: Fredrik Saugstad

Den forrige generasjonen [email protected] ble solgt i 125 eksemplarer i Norge.

Totalt sett har 8-tonneren blitt solgt i omtrent 500 stk opp igjennom, anslår Nybakk.