Volvo CE fikk merke pandemien

Etterspørselen stoppet opp i første kvartal da tiltakene for å stoppe spredningen av Covid-19-pandemien ble satt inn.

Volvo CE har fått merke nedgang i salg og ordreinngang etter første kvartal 2020.
Volvo CE har fått merke nedgang i salg og ordreinngang etter første kvartal 2020. Foto: Volvo CE
Publisert

Salget gikk ned 17 prosent

Til tross for en bedring i det kinesiske markedet i mars så fortsatte salget ned med 17 %, mens ordreinngangen ble redusert med 7 % gjennom perioden.

Den raske forverringen av den globale etterspørselen forårsaket av tiltakene i samfunnet for å begrense spredningen av Corona-viruset hadde en negativ innvirkning på Volvo Construction Equipment's (Volvo CE) økonomiske resultater i første kvartal 2020, der alt av salg, lønnsomhet, leveranser og bestillinger hadde en tilbakegang gjennom perioden.

Tallenes klare tale.
Tallenes klare tale. Foto: Volvo CE

Påvirket marginen

I løpet av de første tre månedene i 2020 hadde Volvo CE en netto salgsreduksjon på 17 %, til SEK 20 148 millioner (SEK 24 155 millioner i Q1 2019). Driftsinntektene på SEK 2678 M falt også, ned fra SEK 3646 M i samme periode i 2019. Inntektene ble påvirket av lavere maskinvolum og av en ugunstig maskinfordeling. Dette gjenspeiles i driftsmarginen, som med 13,3 % var litt lavere enn 15,1 % i samme periode året før.

Ordreinngangen falt med 7 % i første kvartal 2020, selv om etterspørselen i Kina – verdens største marked for anleggsmaskiner – økte mot slutten av kvartalet.

Leveransene gikk ned med 13 %, til 20 170 maskiner, sammenlignet med 23 139 maskiner i første kvartal 2019.

Markedsutvikling

Begge de store globale markedene i Europa og Nord-Amerika gikk ned i første kvartal, henholdsvis med 1 % og 2 % gjennom årets første to måneder. I Asia (ikke inkludert Kina) falt etterspørselen med 4 % sammenlignet med samme periode i fjor. Effekten av Covid-19-viruset var mer markant i Kina, som falt 44 % gjennom perioden på grunn av markedsforstyrrelser. Kina så en opptur i mars der etterspørselen steg med 2 % sammenlignet med samme måned i 2019, takket være statlige stimuleringstiltak som hadde som mål å øke infrastrukturutviklingen.

- Tiltakene for å stoppe spredningen av Covid-19-pandemien begynte å påvirke vår virksomhet i Kina i februar, og hadde alvorlig innvirkning i midten av mars, vår globale forsyningskjede ble forstyrret og produksjonen stanset opp i de fleste deler av vår virksomhet,” kommenterte Volvo CE's president Melker Jernberg.

- Det er klart at vi nå går inn i en tøff periode, hvor både produksjonsstoppene og lav etterspørsel gir en negativ innvirkning på lønnsomheten vår. Når det er sagt, vi har tro på det faktum at kundene våre er aktive i virksomheter som er viktige for samfunnet, og at våre produkter og tjenester er avgjørende for å bygge bærekraftig infrastruktur for fremtiden, legger han til.