Omfattende jobb i Bergen: Krever sprengning og nybygging

Bane NOR lyser ut stor rehabiliteringsjobb i Ulriken tunnel i Bergen.

Bane NOR lyser nå ut jobben med å rehabilitere den opprinnelige tunnelen i Ulriken og bygge en tilhørende jernbanebro og tunnelportal.
Bane NOR lyser nå ut jobben med å rehabilitere den opprinnelige tunnelen i Ulriken og bygge en tilhørende jernbanebro og tunnelportal. Foto: Bane NOR/Kristian Tindvik Sletten
Publisert

Når den nye jernbanetunnelen gjennom Ulriken snart tas i bruk, skal den gamle tunnelen få nødvendig oppussing før den kobles til ny tunnel og dobbeltspor. Det er en omfattende jobb der både sprengning og nybygging må til.

– Vi håper på god respons fra entreprenørene slik at vi kan få gjort jobben som planlagt og samtidig bidra til å holde hjulene i gang i bygge- og anleggsbransjen, sier fungerende prosjektsjef Torbjørn Søderholm i Bane NOR.

Istandsettingen av tunnelen er avgjørende for å få fullført dobbeltsporet mellom Bergen og Arna, som vil gi et bedre lokaltogtilbud og bedre trafikkavvikling når det er ferdig. Den siste tiden har Bane NOR jobbet på spreng sammen med rådgiver for å få ferdig konkurransegrunnlaget som planlagt og ikke forsinke fremdriften i byggeprosjektet.

Omfattende jobb

I tillegg til å rehabilitere den gamle tunnelen fra 1964, skal det bygges en ny jernbanebro og tunnelportal på sentrumssiden av tunnelen. For å få plass til vann- og frostsikring, drenering, vifter og annet teknisk utstyr, må tunnelen utvides med sprengning flere steder.

Man skal også sprenge gjennomslag for de to tverrtunnelene nær Arna som skal knytte gammel og ny tunnel sammen.

Byggetiden vil være ca. 2,5 år med oppstart på nyåret i 2021 etter at den nye tunnelen åpner i desember 2020.

Bane NOR lyser nå ut jobben med å rehabilitere den opprinnelige tunnelen i Ulriken og bygge en tilhørende jernbanebro og tunnelportal