Kommer til Norge i februar

Her er den første elektriske terrengående bomliften fra Manitou.

Manitou 200 ATJe er blir å se i Norge over nyttår.
Manitou 200 ATJe er blir å se i Norge over nyttår. Foto: Manitou
Publisert Oppdatert

200 ATJe er prototype på elektrisk terrenggående bomlift, i tillegg vil den også komme i hybridversjon, bi-energy, forteller Thor Tveter, salgssjef Manitou i Hesselberg Maskin.

I det blå Oxygen-hjørnet viste Manitou blant annet deres første helelektriske terrenggående bomlift..
I det blå Oxygen-hjørnet viste Manitou blant annet deres første helelektriske terrenggående bomlift.. Foto: Fredrik Saugstad

Den elektriske blir omtrent 20 prosent dyrere enn standard maskin, da er den satt opp med blybatterier og arbeidstid blir oppgitt fra 1 til 2 dager. Som tilleggsopsjon kan den leveres med lithiumbatterier.

Ikke noe å si på interessen rundt elektrisk bomlift.
Ikke noe å si på interessen rundt elektrisk bomlift. Foto: Fredrik Saugstad

Bly eller lithium

200 ATJ e vil komme med blybatterier som standard. Pristillegg ca 20%, og arbeidstid 1-2 dager.

Lithiumbatterier leveres som tilleggsopsjon.

Prisen blir fra 20 til 25 prosent høyere enn dieselversjonen anslås det.
Prisen blir fra 20 til 25 prosent høyere enn dieselversjonen anslås det. Foto: Manitou

- Bestillingene vil åpnes i høst og de første kommer til Norge rundt februar 2020, forteller Thor Tveter.

Manitou Oxygen

Oxygen er Manitous serie for alternative drivlinjer og skal bestå av bærekraftige løsninger som helelektriske versjoner og hybrider (bi-energy).

Fordeler

Manitou skilter med 20 prosent bedre TCO i forhold til en diesellift.

Liften har også nytt kontrollpanel, bedre innebygget diagnostikksystem og bedre klatreevne.