Tre Mapei–prosjekter på Færøyene

Mapei Underground Technology Team vokser i det nordiske markedet, og leverer nå til tre store tunnelprosjekter på Færøyene.

Fra Eysturoytunnelen i mai i fjor. Dette etter 5863 meter med tunneldriving fra den færøyske bygda Strendur.
Fra Eysturoytunnelen i mai i fjor. Dette etter 5863 meter med tunneldriving fra den færøyske bygda Strendur. Foto: NCC
Sist oppdatert

– Vi synes det er utrolig gøy å levere til krevende prosjekter. Når du skal frakte varer til en øygruppe ute i Atlanterhavet krever det løpende kommunikasjon, gjennomtenkt logistikk og et tett samarbeid med entreprenørene, forklarer Kenneth Gundersen, som er country manager i Mapei Underground Technology Team (UTT) Norden.

Ferdig 2021

Mapei leverer injeksjonsprodukter, sprøyteakseleratorer og boltemørtler til den 11,2 km lange Eysturoytunnelen mellom Skálafjørður og Tórshavn, som skal være ferdig i 2021. I tillegg har de tilsvarende leveranser til den 10,5 km lange Sandoyartunnilin, som vil gi vegforbindelse mellom Torshavn og Sandoy. Begge oppdragene er for entreprenøren NCC.

Det tredje pågående tunnelprosjektet på Færøyene er den nye Hvalbiartunnilin på Suderøy, som drives av entreprenørene Leonhard Nilsen & Sønner og færøyske Articon.

– Vi er stolte av å kunne levere til store infrastrukturprosjekter i Norden. Vår klare ambisjon er å være en komplett leverandør, både på produkter og kompetanse. Derfor har vi bygget opp en sammensatt gruppe med dedikerte fagfolk på alle felt, slik at vi kan støtte entreprenøren i alle faser av jobben. Vårt mål er å være den sterkeste aktøren i markedet og vi jobber hardt for en status som foretrukket samarbeidspartner for våre kunder, understreker Gundersen i meldingen fra Mapei.

Denne saken ble første gang publisert 10/01 2020, og sist oppdatert 09/01 2020