Blir Circle K sitt største anlegg

Det nye veiserviceanlegget på Langrønningen ved E18 Bamble åpner før sommeren.

Oversiktsbilde av veiserviceanlegget på Langrønningen i Bamble
Oversiktsbilde av veiserviceanlegget på Langrønningen i Bamble Foto: Circle K
Publisert

På strekningen E18 Rugtvedt – Dørdal har Nye Veier AS og Circle K Norge AS inngått avtale for etablering og drift av veiserviceanlegg og drift av døgnhvileplass for E18 på Langrønningen i Bamble. Det nye veiserviceanlegget åpner før sommeren.

Åpner til sommeren

-Stasjonen blir hetende Circle K E18 Bamble. Butikken vil inneholde siste generasjons stasjonskonsept og tilby et variert og godt utvalg av kald og varm mat og drikke. I tillegg vil vi ha både god kapasitet på sitteplasser og toalett, som kunden i dag ønsker og forventer å finne på et veiserviceanlegg som dette. Arbeidene løper etter plan, og hele anlegget åpner til sommeren, sier prosjektleder fra Circle K, Ole Kristian Stenberg.

Stenberg sier at veiserviceanlegget ved E18 i Bamble med sine 36 mål blir Circle K sitt største anlegg målt i areal.

25 oppstillingplasser for tunge kjøretøy

For yrkessjåførene vil det være 25 oppstillingsplasser på døgnhvileplassen med tilgang til strøm. Inne på anlegget er det en egen avdeling for yrkessjåførene, Truckers Club, med tilgang til dusj og toalett og en stor sitteavdeling.

Anlegget blir på 36 mål og dermed Cirkle K sitt største veiserviceanlegg målt i areal.
Anlegget blir på 36 mål og dermed Cirkle K sitt største veiserviceanlegg målt i areal. Foto: Cirkle K

-Foreløpig har vi vært lite påvirket av Covid 19 situasjonen, men vi var litt bekymret i starten av prosjektet, da grensene mellom mange land stengte. Det er mange komponenter på en slikt anlegg, og disse kommer fra hele Europa. Heldigvis fikk vi både tanker og øvrige komponenter ganske raskt på plass, men det har krevd noen kreative løsninger og tilpasninger, sier Stenberg. To døgnhvileplasser på E18 mellom Bamble og Arendal

Vektlagt god og sikker logistikk for trafikantene

Anlegget er konstruert for å skille tungtrafikk og myke trafikanter. Døgnhvileplassene får egen inn og utkjøring, og her ligger også drivstoffanlegget for disse. Turbusser får en egen lomme utenfor innkjøringen slik at de ikke trenger å kjøre inn på forplassen til anlegget. Dette sikrer gode trafikkforhold for gjestende busser og kort avstand inn til butikken for passasjerene. I utarbeidelsen av anlegget er det lagt vekt på å gi god og sikker logistikk for alle trafikantene.

Illustrasjon av hvordan det skal bli.
Illustrasjon av hvordan det skal bli. Foto: Cirkle K

Inne på forplassen blir det tilbud om flytende drivstoff og en stor ladepark for å sikre kunder med elektriske kjøretøy lading når de trenger det.

-Det blir en fullverdig, siste generasjons veiserviceanlegg som vil inneholde et godt tilbud for folk på farten, enten de trenger energi til kjøretøy, til kroppen eller rett og slett en liten benstrekk og en kaffe. Med sin plassering midt mellom Oslo og Kristiansand blir den et naturlig stoppested for både fritidsreisende og yrkessjåfører, sier Stenberg.